Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

Rzeka Nogat - Statki, łódki, barki na Nogacie

konto_usunięte - Sob 17 Mar, 2007 22:27
Temat postu: Statki, łódki, barki na Nogacie
Statki, łódki, barki na Nogacie

Przypomniało mi się, że Nogat to nie tylko dodatek do tła zdjęć zamku ;-) ale również ciek wodny po którym pływają różne cudaki - pływają i pływały.

Zapraszam - na początek dwa zdjęcia stare i trzy nowe

Hagedorn - Sob 17 Mar, 2007 22:34

ja uwielbiam ten widoczek!
vonplauen - Nie 18 Mar, 2007 02:10

No to jeszcze coś
Porcellus - Nie 18 Mar, 2007 02:49

Azaziz napisał/a:
ciek wodny


Mówiąc o Nogacie ciek wodny to tak jakbyś Azazizie powiedział na malborski zamek - dworek.
W sensie terminologii stosowanej w żegludze Nogat jest drogą wodną określonej kategorii.
Chociaż z punktu widzenia hydrologii jest jak najbardziej ciekiem wodnym :-)


Porcellus

Rafaello - Nie 18 Mar, 2007 08:26
Temat postu: ciek wodny
ipsa Nogada 1236 r . miała około 62 km wypływała z jeź. Nogad w Grudziądzkiem płynała obecnym korytem dolnej Liwy
malgos - Nie 18 Mar, 2007 09:38

Rafaello napisał/a:
wypływała z jeź. Nogad w Grudziądzkiem


że co proszę :shock: :shock: :shock: :shock: :?: :?:

Rafaello - Nie 18 Mar, 2007 10:16
Temat postu: re
malgos napisał/a:
Rafaello napisał/a:
wypływała z jeź. Nogad w Grudziądzkiem


że co proszę :shock: :shock: :shock: :shock: :?: :?:


padł mi skaner to jest foto z mojego źródła
cytat

malgos - Nie 18 Mar, 2007 10:22

Proponuję to źródło skorygować ponieważ jest błędne. Zresztą na pewno zaraz Porcellus to wyjaśni bo skąd inąd wiem że bardzo dokładnie zgłębił ten temat :mrgreen:
konto_usunięte - Nie 18 Mar, 2007 10:26

malgos napisał/a:
Proponuję to źródło skorygować ponieważ jest błędne. Zresztą na pewno zaraz Porcellus to wyjaśni bo skąd inąd wiem że bardzo dokładnie zgłębił ten temat


Wszystkie teorie warto poznać, nawet jeśli są błędne 8-)

Rafaello - Nie 18 Mar, 2007 10:36

nie piszę że to prawda po prostu czytałem kiedyś i teraz to wyciągnąłem jeśli to jest błędna informacja to poproszę administratora o usunięcie wpisu a jeśli kogoś uraziłem tym być może błędnym postem to przepraszam

czekam na wyjaśnienie

księga mądrości to '

konto_usunięte - Nie 18 Mar, 2007 10:43

Rafał - ortografia :!: :!: :!:

A postów oczywiście nie będę kasował - nie na tym to polega ;-)

Z drugiej strony Twoje źródło nie musi być błędne w sensie, że minęło 20 lat od wydania a odkrycia mogły wnieść coś nowego do tego tematu.

Hagedorn - Nie 18 Mar, 2007 10:49

"gród Sącirz" to inaczej Sanctir albo Zantyr - w okolicach dzisiejszej Białej Góry...
;-)

Porcellus - Nie 18 Mar, 2007 13:07

Wywołany do tablicy, postaram się wyjaśnić kwestię poruszoną przez Rafaello w temacie Nogatu.
Na początek taka drobna dygresja. Kiedyś dawno temu zrobiono analizę składników szpinaku i w wyniku pomyłki laboranta wyszło na to, że w szpinaku jest dziesięć razy więcej żelaza niż jest w rzeczywistości. Powielano to w wielu publikacjach naukowych, ale nikt tego nie skorygował i nie wykonał dodatkowych badań, tak więc przez dziesięciolecia uważano szpinak za niesamowicie zdrowe warzywo bo zawiera bardzo dużo łatwoprzyswajalnego żelaza. Kiedy w końcu zweryfikowano badania i tak w społeczeństwie funkcjonowało już twierdzenie.. że szpinak jest zdrowy bo ma dużo żelaza, chociaż jego wartości zdrowotne wynikały z zupełnie innych składników.
Dlaczego to piszę, ano dlatego, że z historią Nogatu jest dokładnie tak jak ze szpinakiem.
Ponad sto lat temu nastąpił gwałtowny rozwój nauk geograficznych a w szczególności jednego z działów zwanego geomorfologią. Z braku sprawdzonych teorii w tej materii tworzono różne hipotezy naukowe, czasem zupełnie śmieszne z dzisiejszego punktu widzenia nauki a czasem zupełnie słuszne. Jednym z punktów poddanych dyskusji przez ówczesne sławy naukowe geomorfologi i hydrologi był rozwój i geneza hydrowęzła pod Białą Górą. Naukowcy przełomu XIX i XX wieku tacy jak H. Bertram, P. Sonntag, M. Toeppen i A. Bidemann rozpatrywali różne koncepcje genezy tego miejsca. Szczeglólnie ten ostatni bardzo mocno lansował tezę, że Nogat był osobną rzeką płynącą równolegle do Wisły i tylko w czasie przyborów następowało krótkotrwałe połączenie wód obu rzek. Swoje myśli zawarł w napisanej w 1903 roku pracy „Die Abzweigung der Nogat von Weichsel” kluczową sprawą jego teorii było to co faktycznie było początkiem Nogatu. Liwa jako zbyt mała rzeka nie za bardzo potwierdzała jego teorie, Podpowiedź znalazł w nazwie długiego rynnowego jeziora o nazwie nomen omen Nogat pomiędzy Łasinem a Gardeją. Wyrysował nawet teoretyczny przebieg tej rzeki co z jego punktu wiązało jego koncepcję w całość. Niestety pomiędzy Jeziorem Nogat, Gardeją i Okrągłą Łaka w dolinie Wisły nie występuje jakiekolwiek ślad istnienia doliny rzecznej co obala całkowicie jego teorię. Może to sprawdzić każdy kto posiada mapy topograficzne tego terenu.
Skoro nawet niewielki bezimienny potoczek potrafi wyerodować znaczną dolinę, nie ulegającą zatarciu przez stulecia, to tym bardziej taka rzeka powinna zostawić jakiś ślad.
Pewnie jego teoria dawno by uległa zapomnieniu, gdyby do jego prac nie sięgneli humaniści nie mający zbyt wielkiego pojęcia o geomorfologii. Pierwszym był językoznawca Hubert Górnowicz, który w wydanej w 1980 roku „Toponimii Powiśla Gdańskiego” przywołuje jego teorię bez sprawdzenia faktycznej sytuacji. Zostaje to powielone w szeregu prac naukowych z których ta którą posiada Rafaello to tekst dokładnie przepisany z Górnowicza. Ostatnio mieszkaniec Kwidzyna Zygfryd Wendt wydał własnym sumptem książkę „Katrynka”, w której twardo obstaje przy teorii Bidemanna.
Sprawę dość dobrze prostuje Margerita Cieniawa w swojej „Monografi rzeki Liwy”.
Na podstawie jej badań tym poszukiwanym początkiem Nogatu, jest nieistniejące już ramię Wisły w trzynastym wieku oddzielające się od Wisły w okolicach Wzgórz Wełczańskich (Gór Łosiowych) na południe od Nebrowa. Ramieniem tym prawdopodobnie rycerze Hermanna von Balka dotarli w 1233 roku pod pruski gród Quidin i założyli na wyspie (kępie) naprzeciwko niego warowny obóz o nazwie Insula Sancte Marie.

Porcellus

Rafaello - Nie 18 Mar, 2007 15:54
Temat postu: re
to jeszcze TRATWY i Stateczek
StormChaser - Czw 14 Cze, 2007 10:19

12 czerwca 2007
luanda - Czw 14 Cze, 2007 21:23

Wyleciało mi zupełnie nazwisko człowieka, o którym swego czasu rozmawiałem z kilkoma ludźmi.
Niemiec - po wojnie został w Mku. Był armatorem barki motorowej (chyba) i uprawiał żeglugę bodaj do początku lat pięćdziesiątych, kiedy to no znacjonalizowano tonaż (Żegluga Gdańsk przejęła chyba jednostkę).
Czy ktoś wie, coś więcej na temat tego człowieka?

StormChaser - Czw 20 Wrz, 2007 19:59

TUR powraca
camel - Czw 20 Wrz, 2007 22:07

Czy ktoś pamięta stojącą tuż przy ogrodzeniu plaży "wojskowej" (z lewej strony) płaskodenną metalową łódź?
Na początku lat 80-tych była częściowo wyciągnięta na brzeg, później przesuniętą ją w stronę drogi (obecnie ścieżka rowerowa) , gdzie pełniła rolę śmietnika. Łódź miała przynitowaną tabliczkę świadczącą, jeśli dobrze pamiętam, że wyprodukowaną ją w Belgii, bodajże w 1940 r. Zniknęła w połowie lat 90-tych.

JacekB - Sob 29 Wrz, 2007 11:25

A motorówkę MO kto pamięta? Powoził nią sierżant w białej czapce "drogówki". Wszystkie dzieci na plaży się radowały, gdy przybijał do brzegu i można było z bliska sprzęt obejrzeć. Miała kierownicę i kokpit jak w radiowozie, radiotelefon z dużą słuchawką, podniesione na boki klapy dostępu do silnika, które wyglądały jak stateczniki samolotu, szybko pływała i i imponujące fale robiła, dużo lepsze niż wszelkie barki i statki wycieczkowe. :lol:
Może jakieś zdjęcie się zachowało?

Pozdrawiam dawnych bywalców plaż nad Nogatem, kiedy woda czysta była i trawa zielona :-)
JacekB

aszmbk - Sob 29 Wrz, 2007 12:32

Barka i Tur - Już na Nogacie
aszmbk - Nie 04 Lis, 2007 18:55

Foto
aszmbk - Wto 15 Sty, 2008 09:38

Kolejny stateczek na tle Zamku :-)
konto_usunięte - Pią 22 Lut, 2008 20:36

Bardzo ciekawy temat i jest tego sporo :-)
konto_usunięte - Nie 24 Lut, 2008 22:36

Nogat
konto_usunięte - Sob 01 Mar, 2008 13:41

Bardzo ciekawy fragment pocztówki Hodakowskiego w powiększeniu.
karVVan - Czw 06 Mar, 2008 04:45

Moze nie statki czy barki,ale jakie piekne lodki.Zbior wlasny,1915 rok.
karVVan - Czw 06 Mar, 2008 04:51

Anno D 1904
Kuglow - Sob 15 Mar, 2008 11:22

Wygrzebane na Naszej Klasie :hahaha: :mrgreen:
Heimat - Sob 29 Mar, 2008 21:00

jeszcze jedno zdjęcie ok. 1930 r.
kolekcjoner - Sob 29 Mar, 2008 21:16

Heimat napisał/a:
jeszcze jedno zdjęcie ok. 1930 r.

Bożesz Ty mój - a skąd takie cudo ??????

argus - Czw 03 Kwi, 2008 16:12

Łodzie pod zamkiem
karVVan - Pon 14 Kwi, 2008 01:53

Jednostka plywajaca
karVVan - Nie 27 Kwi, 2008 02:40

Kontynuacja
StormChaser - Pon 30 Cze, 2008 18:31

Teraźniejszość
"Phoebe" bandera brytyjska :shock:

Bartosz - Wto 01 Lip, 2008 14:12

TUR na tle zamku.
Hagedorn - Wto 01 Lip, 2008 17:24

to chyba ten piach, który wybierali wczoraj w Białej Górze, na styku Wisła - Nogat...
Mr.Kłosik - Sob 05 Lip, 2008 13:43

jacht :-)
Bartosz - Pon 14 Lip, 2008 13:37

Z plaży miejskiej.
Mr.Kłosik - Pon 14 Lip, 2008 13:59

Koło barki od strony Kałdowa :-)
Mr.Kłosik - Pią 25 Lip, 2008 22:16

Obiekt pływający :hihi:
Milek - Sob 26 Lip, 2008 10:16

Mr.Kłosik napisał/a:
Koło barki od strony Kałdowa :-)

Czy ktoś wie jaki jest zasięg i taryfa wodnych taksówek ?

Mr.Kłosik - Pon 11 Sie, 2008 20:45

Motorówka :hihi:
Hagedorn - Nie 31 Sie, 2008 13:19

zdjęcie z Allegro - na oko sprzed I wojny...
zapała - Nie 31 Sie, 2008 14:04

Hagedorn napisał/a:
zdjęcie z Allegro - na oko sprzed I wojny...


mniej więcej :-) - dach nad zachodnią częścią Pałacu zmieniono w 1914-15, nad wschodnią w 1921 r., wystarczy tylko przyjrzeć się czy nad wschodnią częścią jest już zmieniony :-)

Hagedorn - Sob 25 Paź, 2008 17:07

dziś na Nogacie koło śluzy w Białej Górze dwie barki z Bydgoszczy zmagały się z małą katastrofą...
Hagedorn - Pią 31 Paź, 2008 08:32

fotka z książki wypatrzonej na Allegro
StormChaser - Nie 30 Sie, 2009 11:14

Z ebay
karVVan - Pon 19 Paź, 2009 01:47

Widoczek
StormChaser - Sro 21 Paź, 2009 19:28

Dziś
MrKłosik - Wto 17 Lis, 2009 15:52

Związane z barkami itp. jak nie pasuje to proszę przenieść temat :-D

http://malbork.naszemiast...nogat,id,t.html

Cytat:
Międzynarodowy transport rzeczny powróci na Wisłę i Nogat?

Tomasz Chudzyński

Dzisiaj 00:02:26 , Aktualizacja dzisiaj 09:03:54

Budowę nowego nabrzeża dla barek śródlądowych w gdańskim porcie, pogłębienie Wisły i Nogatu oraz umieszczenie punktów nawigacyjnych wzdłuż brzegów rzek przewiduje m.in. wstępny projekt budowy pomorskiej części międzynarodowego rzecznego szlaku wodnego. Śródlądowa trasa E70, łącząca Kłajpedę z Antwerpią, na terenie Polski jest całkowicie zaniedbana. Pomorski Urząd Marszałkowski koordynuje jego rewitalizację.

(...)

StormChaser - Pon 04 Sty, 2010 20:40

Ukryta
StormChaser - Wto 11 Maj, 2010 22:16

katamaranik
StormChaser - Sro 26 Maj, 2010 22:35

"Anetka"
StormChaser - Nie 20 Cze, 2010 17:23

...
StormChaser - Czw 05 Kwi, 2012 18:43

Dzisiejszy widok
StormChaser - Sro 11 Kwi, 2012 19:36

Śluzowanie
StormChaser - Wto 01 Maj, 2012 19:53

Dla wodniaków i cyklistów
margan1983 - Sro 02 Maj, 2012 18:13

Jak ta barka płynęła to o mało nas nie rozjechała bo akurat z zakrętu się wyłoniła :) ale fajnie kołysało na fali :)
StormChaser - Wto 19 Cze, 2012 01:06

San
Blitz - Sob 08 Lut, 2014 22:26

Ciekawe z jakiego okrętu(raczej poniemiecka) ta szalupa.
camel - Nie 09 Lut, 2014 11:58

Wydaje mi się, że to dwie różne szalupy. Jedna ma wycięcia na wiosła i "obita " jest deskami na styk, druga nie ma wycięć i "obita" jest "na zakładkę". Ale zdjęcia rewelka.
Orselen - Nie 09 Lut, 2014 13:37

To widać, że to dwie różne łodzie. Ta z poszyciem blaszanym to jest szalupa z niemieckiego pancernika "Gneisenau", który po wojnie blokował wejście do portu w Gdyni. W 1951 r. wrak został wydobyty ( kronika filmowa) i pocięty na złom.
Pozyskano z niego 20 tysięcy ton wysokogatunkowej stali, setki ton metali kolorowych, tysiące kilometrów kabli i maszyny, urządzenia, agregaty i tysiące innych fantów także przez kolekcjonerów, którzy wówczas nazywali się jeszcze szabrownikami.
Kilka motorówek stamtąd służyło potem w portach, a większe i mniejsze szalupy rozdano klubom wodniackim LPŻ. Ta ze zdjęcia trafiła do Malborka do klubu żeglarskiego LPŻ. Przez parę lat stała przytopiona przy samym wejściu na drewnianą kładkę przez Nogat, po prawej stronie. Była tam prowizoryczna przystań, gdzie trafiłem z żeglarzami ze zlikwidowanego wodniackiego klubu harcerskiego (poniżej „magistratu” przy nowym moście). Komunikacja pomiędzy „przystanią” a szopą na kajaki, na górze ponad murem oporowym odbywała się po drabince sznurowej. Szalupa okazała się nieprzydatna do szkolenia żeglarskiego i porzucono ją. Miała służyć wioślarzom, ale klub miał już DZ-tę taką, w której skrobaniu i malowaniu co sezon uczestniczyłem z innymi młodzikami, a wiosło było prawie dwa razy większe od każdego z nas. Później (pocz. lat 60-tych) szalupa trafiła podobno w okolice plaży „wojskowej” nad Nogatem.

Blitz - Nie 09 Lut, 2014 15:16

Orselen napisał/a:
To widać, że to dwie różne łodzie. Ta z poszyciem blaszanym to jest szalupa z niemieckiego pancernika "Gneisenau", który po wojnie blokował wejście do portu w Gdyni. W 1951 r. wrak został wydobyty ( kronika filmowa) i pocięty na złom.
Pozyskano z niego 20 tysięcy ton wysokogatunkowej stali, setki ton metali kolorowych, tysiące kilometrów kabli i maszyny, urządzenia, agregaty i tysiące innych fantów także przez kolekcjonerów, którzy wówczas nazywali się jeszcze szabrownikami.
Kilka motorówek stamtąd służyło potem w portach, a większe i mniejsze szalupy rozdano klubom wodniackim LPŻ. Ta ze zdjęcia trafiła do Malborka do klubu żeglarskiego LPŻ. Przez parę lat stała przytopiona przy samym wejściu na drewnianą kładkę przez Nogat, po prawej stronie. Była tam prowizoryczna przystań, gdzie trafiłem z żeglarzami ze zlikwidowanego wodniackiego klubu harcerskiego (poniżej „magistratu” przy nowym moście). Komunikacja pomiędzy „przystanią” a szopą na kajaki, na górze ponad murem oporowym odbywała się po drabince sznurowej. Szalupa okazała się nieprzydatna do szkolenia żeglarskiego i porzucono ją. Miała służyć wioślarzom, ale klub miał już DZ-tę taką, w której skrobaniu i malowaniu co sezon uczestniczyłem z innymi młodzikami, a wiosło było prawie dwa razy większe od każdego z nas. Później (pocz. lat 60-tych) szalupa trafiła podobno w okolice plaży „wojskowej” nad Nogatem.


DZIĘKUJĘ :)

Dariusz - Pon 06 Kwi, 2015 11:46

Cholery na Nogacie to jeszcze nie widziałem - z ebay
Blitz - Nie 31 Maj, 2015 22:17


Item - Pon 01 Cze, 2015 10:07

Fotka zamieszczona przez Blitza pochodzi z wystawy fotografii Kazimierza Lelewicza w MZM.
Blitz - Pon 01 Cze, 2015 10:32

Dokładnie.Warto wybrać się na wystawę http://malbork.naszemiast...al,t,id,tm.html
StormChaser - Pon 04 Lip, 2016 20:55

Parostatkiem z ebay
argus - Nie 06 Lis, 2016 12:28

:-)
StormChaser - Sob 14 Kwi, 2018 14:50

Cacuszko z aukcji

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group