Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

Kolej w Malborku - Stanowisko nawęglania i nawadniania - parowozowni Malbork

Hamburger - Nie 22 Cze, 2008 18:11

Jeszcze Malbork z lat 70. wygrzebane z domowego archiwum
StormChaser - Nie 12 Paź, 2008 18:11

Hamburger napisał/a:
Jeszcze Malbork z lat 70. wygrzebane z domowego archiwum


Trochę ot, ale czy to zdjęcie
Cytat:
Ok1-410 przed parowozownia, 23.08.1978.jpg

było wykonane w tym miejscu?

piaskowiec52 - Pon 13 Paź, 2008 06:11

Jak rozeznaję miejsce jest to miejsce gdzie dawniej była składnica węgla dla parowozów.Na tych słupkach betonowych stały dzwigi(kolejarze nazywali to krany) do ładowania węgla ze specjalnych wózków.Jeden z tych kranów obsługiwała pani Zosia.Kierownikiem składnicy był pan Paweł L.Że też człowiek nigdy nie pomyślał aby pstryknąć zdjęcie tego miejsca.Szkoda.
StormChaser - Pon 13 Paź, 2008 06:54

http://www.marienburg.pl/...p?p=48730#48730 wydaje mi się ze na zdjęciu w tym poście widać fragment owego kranu
piaskowiec52 - Pon 13 Paź, 2008 07:03

Ta OK-awka właśnie nabiera węgiel przy tym kranie.Trochę wzruszyło mnie to zdjęcie bo widzę ojca na parowozie i krzyczy żeby szybciej dawali węgiel bo pociąg czeka.Oj.
konto_usunięte - Pon 13 Paź, 2008 10:47

ja pamiętam że były tam krany ale na wodę od 1986 miałem działkę za torami tak że widywałem dość często napełnianie parowozów
StormChaser - Pon 13 Paź, 2008 18:45

napioo napisał/a:
ja pamiętam że były tam krany ale na wodę od 1986 miałem działkę za torami tak że widywałem dość często napełnianie parowozów


1- dżwig nawęglający, czerpakiem nabierał węgiel z placu, lub z węglarki
2- zbiornik na wodę, wieża ciśnień w wersji mini
Cały proces widziałem nie raz, nosiło mnie tam często
Pozwoliłem sobie skorzystać ze zdjęcia Hamburgera

konto_usunięte - Pon 13 Paź, 2008 19:51

Feuchtwangen napisał/a:
Cały proces widziałem nie raz, nosiło mnie tam często
i nie neguję tego podstawy betonowe były podstawami kranów na wodę, jak napełniali lokomotywy to ciśnienie na działce spadało :mrgreen: zdaje się że w latach 80 czerpali wodę z Nogatu, gdzieś już była o tym mowa na forum
StormChaser - Pon 13 Paź, 2008 19:57

Na bliższym parowozowni byłą woda, na drugim dźwig
konto_usunięte - Pon 13 Paź, 2008 20:08

a mi się wydaje ze dwa krany, ale to było dawno fotek niestety nie mam
piaskowiec52 - Pon 13 Paź, 2008 20:19

Panowie nie chcę nikogo denerwować ale w tej firmie przepracowałem 39 lat i chciałbym wyjaśnić pewne sprawy.Jak parowóz odjeżdżał od pociągu jechał na nawęglanie.Na składnicy węgla jako
1-reszta wysięgu z dzwigu o nazwie EDk i służył do ładowania węgla w wózki węglowe ok 500 kg.
Wózki pchane były przez prac. do dzwigu na zdjęciu nr.2
Dziwig ten miał wysięg na zewnątrz i z wózków węgiel wsypywał na parowozy.
Po załadowaniu węgla parowóz zjeżdzał na stanowisko szlakowania i tam czyszczono kocioł ze szlaki i tam nawadniano parowóz który zjeżdzał do szopy.Musiał być przygotowany do jazdy do następnego wyjazdu.
W poprzednim poście napisałem że to są słupki od kranów ale nie napisałem że od kranów dzwigowych dlatego może nastąpiła taka pomyłka.

StormChaser - Pon 13 Paź, 2008 20:23

czyli takie coś (http://www.eu07.pl)
piaskowiec52 - Pon 13 Paź, 2008 20:32

Dokładnie tak tylko że tutaj węgiel ładuje taśmociąg a tam był EDK-elektryczny dzwig kolejowy dzisiaj jest chyba w Olsztynie .Wózki są takie i dzwig był taki tylko u nas obudowany.Woda była brana z Nogatu i pompowana przez pompownie przy zamku i rurami do wieży ciśnień przy stacji Ta wieża cisnęła wodę do wież po jednej i po drugiej stronie parowozowni do kranów ale teraz wodnych rozmieszczonych przy torach Tak to się odbywało.
konto_usunięte - Pon 13 Paź, 2008 21:16

piaskowiec52 napisał/a:
Tak to się odbywało.
pytanie czy betonowe podstawy 1 i 2 (fotka Feuchta) to podstawy kranów z wodą czy kranu i dźwigu
piaskowiec52 - Pon 13 Paź, 2008 21:28

Dwie podstawy betonowe to podstawy dzwigowe Były dwa dzwigi do nawęglania parowozów. Dla ciekawostki dopowiem że pamiętam że jeden był nawet parowy
konto_usunięte - Pon 13 Paź, 2008 21:46

piaskowiec52 napisał/a:
Dwie podstawy betonowe
a mi się wydawało że krany no cóż skleroza nie boli tylko trzeba się nachodzić ale w tej sytuacji chodzenie nic nie da :mrgreen:
Kumak56 - Pon 13 Paź, 2008 22:27

Panowie, ale namieszaliście.Prawdą jest że oba postumenty są po kranach węglowych.Była możliwość nawęglania jednocześnie 2 lokomotyw.Wspomniany dzwig EDK-80 / prod.DDR/ poruszał się po torze w niecce między placem składowym a rampą z torowiskiem dla wózków węglowych,koszem zasypowym/ na fot.Feuchtwangena to urządzenie pomiędzy 1 a 2/.Dzwig parowy to prehistoria ale prawda.W końcowej fazie mojej pracy w Malborku brałem czynny udział w zwijaniu tego interesu.Szyny z toru po którym poruszał się EDK-80 zostały wykorzystane do budowy nowego toru wjazdowego do Wagonowni.
StormChaser - Pon 13 Paź, 2008 22:45

Kumak56 napisał/a:
Panowie, ale namieszaliście
Ale ujawnili się świadkowie i wszystko jasne :ok:
konto_usunięte - Wto 14 Paź, 2008 00:02

Feuchtwangen napisał/a:
i wszystko jasne
było jasne jak nie zobaczę to nie uwierzę
kolekcjoner - Wto 14 Paź, 2008 14:03

A jak jak zwykle wleję coś do tematu .... coś mi w tych zdjęciach nie pasuje. Na pierwszym zdjęciu za parowozem widać dwa budynki - napewno mieszkalny dwurodzinny (?) i chyba jakiś piętrowy, może kolejowy? Obydwa przedwojenne z około 1930 roku. Na nasypie typowy płot betonowy z płyt prefabrykowanych. Rozumiem,że płot rozebrano, a co z budynkami? One chyba na działkach nie stały! - to chyba dwa różne miejsca. Wyjaśnijcie to (może jakaś mapka by się znalazła :roll:
francula - Wto 14 Paź, 2008 14:17

Na działkach stały domy mieszkalne, nie wiem czy akurat na tych ze zdjęcia.
StormChaser - Wto 14 Paź, 2008 14:27

Jeden z budynków jest na tych...
piaskowiec52 - Wto 14 Paź, 2008 14:39

Za Składnicą Węgla było wiele budynków mieszkalnych .Dojście do miasta mieli drogą koło ogrodów działkowych.
konto_usunięte - Wto 14 Paź, 2008 17:43

Feuchtwangen napisał/a:
Jeden z budynków jest na tych...
a mi się wydaje, że dwa. Wczoraj szukałem na tej mapie kranów niestety nie naniesiono. Pozwoliłem sobie wykorzystać obrazek Feuchta
luanda - Wto 14 Paź, 2008 18:16

Moim zdaniem to kwestia nomenklatury wywołała małe nieporozumienie.

Poniżej dwa zdjęcia (jedno mojego autorstwa, drugie z wiki) oba przedstawiają... krany :)

Kumak56 - Sro 15 Paź, 2008 10:53

luanda napisał/a:
oba przedstawiają... krany

Też można byłoby podyskutować... Na dżwigi towarowe i osobowe w budynkach potocznie mówi się winda ,a nie jest to prawidłowa nazwa.Dużo starszych ludzi do dzisiaj używa germanizmów.W oficjalnym nazewnictwie owe krany ,a także EDK-80 to żurawie.
Odnośnie budynków z fot.Feuchta - oba nie istnieją,ten po prawej stał na składnicy.
W połowie budynku był piec do suszenia piasku do piasecznic, a drugą zajmowało pomieszczenie socjalne i kantorek.Drugi budynek był mieszkalnym i stał na terenie POD.

piaskowiec52 - Sro 15 Paź, 2008 12:05

Post wyżej .............święta prawda.
StormChaser - Sro 22 Kwi, 2009 20:21

Teren obecnie
kiler00718 - Nie 09 Mar, 2014 18:47
Temat postu: rejon działek starej parowozowni
Witam
Ostatnimi czasy dość często przebywałem na terenach ogrodów działkowych mieszczących się w rejonie ulic Chrobrego, Słonecznej oraz De Gaulle. I teraz tak co mnie zaciekawiło mianowicie tyle wiem że aktualne nie użytki to kiedyś był plac węglowy oraz parowozownia jednak w wielu rozmowach z działkowiczami dowiedziałem się że było tam swoiste osiedle domków jednorodzinnych z przeznaczeniem dla pracowników kolei. Tyle wiem i teraz pytanie do was czy jest to prawdą czy po prostu jakaś nie stworzona bajka bo jakoś ciężko mi w to uwierzyć czy ktoś może dysponuje jakąś wiedzą bądź fotkami tamtego rejonu. Z góry dziękuję za pomoc :ok:

StormChaser - Nie 09 Mar, 2014 21:01

Czytaj, czytaj http://marienburg.pl/viewforum.php?f=184
Twoje pytanie połączyłem z tematem dotyczącym tej sprawy.
Zasadniczo był i plac i domki.

kiler00718 - Pon 10 Mar, 2014 15:53

dziękuje za poprawienie

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group