Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

Ostróda i okolice - Ostróda i okolice - Fortyfikacje

hege22 - Wto 29 Lip, 2008 16:26
Temat postu: Ostróda i okolice - Fortyfikacje
Most kolejowy na Drwęcy był broniony przed nagłym atakiem kozaków przez ceglany blokhauz dla 20 żołnierzy, zbudowany ok. 1905 roku. Miał się on znajdować między mostem a stacją. Czy pozostały jakieś ślady po tym budynku? A może ktoś ma przedwojenne zdjęcie mostu kolejowego?
Milek - Wto 29 Lip, 2008 18:14

Rozejrzę się.
Milek - Sob 02 Sie, 2008 13:13

Pytanie dla ekspertów.
Co oznacza na mapie napis "sch", na drugiej mapiej obiekt wyraźniejszy.
Pozwoli mi to na zawężenie poszukiwań blokhausu.

hege22 - Sob 02 Sie, 2008 13:49

Sch. - Scheune - stodoła :-(
Milek - Sob 02 Sie, 2008 14:04

Czy takie obiekty są oznaczone na mapie, czy ukryte.
hege22 - Sob 02 Sie, 2008 14:25

Raczej nie były.
Blokhauz znajdował sie blisko torów, budynek mógł być podobny do tych w Drogoszach lub Mikołajkach.

Drogosze


Mikołajki



więcej zdjęć na naszej stronie http://www.fort.xn.pl/
patrz Spis treści-> Umocnione mosty i wiadukty kolejowe [Die Sicherungen an der Posen- Thorn- Insterburger Eisenbahn]

Milek - Sob 02 Sie, 2008 15:39

Już wiem o co chodzi, mieszkałem przez 4 lata bliski mostu i na 99 % stwierdzam, że w promieniu 500 m. od niego, żadnej budowli nie widać. Mogą być jakieś ruiny, ale z tym poczekam do jesieni. Można podjechać autem pod sam most, więc się dokładnie przyjrzę.
Milek - Nie 24 Sie, 2008 18:45

Most kolejowy na Drwęcy
Milek - Nie 24 Sie, 2008 19:00

Penetracja pod kątem fortyfikacji.
1. Czy na pewno coś takiego istniało ?
2. Czy obecność koszar w pobliżu torów wykluczała budowę fortyfikacji ?
3. Może chodzi o drugi most z drugiej strony Ostródy przecinający jez. Drwęckie.

hege22 - Nie 24 Sie, 2008 23:56

Blokhauz znajdował się przy (jak daleko nie wiem) moście na rzece Drwęca na linii kolejowej Poznań - Toruń - Wystruć (odpada miejscówka nad jeziorem) na wschód od Ostródy (też wskazuje to na most nad rzeką). Obiekt był raczej na zachód od mostu, więc nie ma co szukać na wschód.
Blokhauz był ceglany (taki jak w Drogoszach, bo te w Mikołajkach są późniejsze z 1911r.), ale powinny być ślady po betonowej płycie fundamentowej (cirka 4x3m) i betonowym stropie (grubość ok. 30cm)- cegły ktoś mógł zarąbać, ale po co wywozić beton? Być może znajdziesz jakieś słupki po zasiekach.
Prusacy byli pod wrażeniem jazdy kozackiej, umocnienia przy mostach były zbudowane dla zapobieżenia niespodziewanemu zajęciu obiektów na początku wojny. Dlatego wystawiono stale obsadzone posterunki zdolne obronić most do czasu przybycia posiłków z koszar.
Zachowane przy innych mostach obiekty są zlokalizowane nie dalej niż ok 10 m od torów kolejowych.

Milek - Pon 25 Sie, 2008 16:39

Od wschodniej strony mostu zasieki były zbyteczne, ponieważ na lewo od mostu są bagna do dziś, po prawej teren można było zalać zastawiając śluzę widoczną na zdjęciu, kładka dla pieszych była na wystających szynach widocznych na moście.
Zaintrygował mnie ten gruz, chociaż cegła dziurawka nie pasuje. Deformacja podłoża ziemnego wskazuje jakby coś tu stało. W tym miejscu teren wznosi się kilka m. nad torami, odległość kilkanaście m. od torów.
Po za tym przeszedłem ten teren pieszo i nic ciekawego nie znalazłem, muszę zaczęrpnąć gdzieś języka, bo to szukanie igły ...

hege22 - Pon 25 Sie, 2008 17:45

Zasiekami były otoczone same blokhauzy, a nie przedpole. Obiekty nie były przystosowane do długiej obrony (szczególnie przed oddziałami z artylerią), warta nie miała sie dac zaskoczyć przez oddziały dysponujące bronią ręczną.
To nie śluza tylko jaz pietrzący, zwiazany z systemem utrzymywania poziomu wody w Kanale Elbląskim (notabene na utworzenia zalewu potrzeba czasu, o czym przy zaskoczeniu przez npla nie ma mowy).
Niestety lepszych informacji nie mam.

Milek - Sob 06 Wrz, 2008 13:50

hege22 napisał/a:
Zasiekami były otoczone same blokhauzy, a nie przedpole. Obiekty nie były przystosowane do długiej obrony (szczególnie przed oddziałami z artylerią), warta nie miała sie dac zaskoczyć przez oddziały dysponujące bronią ręczną.
To nie śluza tylko jaz pietrzący, zwiazany z systemem utrzymywania poziomu wody w Kanale Elbląskim (notabene na utworzenia zalewu potrzeba czasu, o czym przy zaskoczeniu przez npla nie ma mowy).
Niestety lepszych informacji nie mam.

Wszystko wskazuje na to, że Ostróda nie była ufortyfikowana, brak zasiek, bunkrów i blokhaus€w. Poszukiwania w internecie i u miejscowych poszukiwaczy sugeruje istnienie tylko 4 blokhausów, oddalonych o kilkanaście km., od Ostródy czyli Samborowo i Tomaryny na Pasłęce. Najbliższe bunkry ok. 10km. w Starych Jabłonkach.

hege22 - Sob 06 Wrz, 2008 15:49

Informacje o blokhauzie w Ostródzie pochodzą z publikacji min Kurta Burka i Krzysztofa Biskupa, które opierały się na dokumentach, zdaje się na inwentaryzacji pruskich fortyfikacji wykonanej w pocz. lat 20-tych XXw. przez Międzyaliancką Komisję Kontroli.

Schrony w St. Jabłonkach są o 30 lat młodsze i należą do tzw. pozycji Olsztyneckiej

Milek - Pon 08 Wrz, 2008 16:37

Szukam dalej.
MP44 - Nie 12 Paź, 2008 23:15

Milek45 napisał/a:
hege22 napisał/a:
Zasiekami były otoczone same blokhauzy, a nie przedpole. Obiekty nie były przystosowane do długiej obrony (szczególnie przed oddziałami z artylerią), warta nie miała sie dac zaskoczyć przez oddziały dysponujące bronią ręczną.
To nie śluza tylko jaz pietrzący, zwiazany z systemem utrzymywania poziomu wody w Kanale Elbląskim (notabene na utworzenia zalewu potrzeba czasu, o czym przy zaskoczeniu przez npla nie ma mowy).
Niestety lepszych informacji nie mam.

Wszystko wskazuje na to, że Ostróda nie była ufortyfikowana, brak zasiek, bunkrów i blokhaus€w. Poszukiwania w internecie i u miejscowych poszukiwaczy sugeruje istnienie tylko 4 blokhausów, oddalonych o kilkanaście km., od Ostródy czyli Samborowo i Tomaryny na Pasłęce. Najbliższe bunkry ok. 10km. w Starych Jabłonkach.


Mala korekta, podstawa linia umocnien znajdowala sie pomiedzy jeziorem jakuba a jeziorem ornowskim. Szczegolnie dobrze zachowane relikty znajduja sie na starym torze moto crossu, gdzie sa pelne linie transzei i resztki ceglanych schronow. Lokalizacja jeziorna jest wlasciwa byly tam ceglane stanowiska oslonowe. Byly tez zasieki ale z tego co pamietam ok. polowy lat 90tych zabrali je zlomiarze. Byly uzasadnione poniewaz podczas calej bitwy mazurskiej, rosjanie stosowali manewry konne mozliwe do wykonania nawet na takich waskich gardzielach np. m.in. zwiadu oraz pozycji ruchomych. Nie mam natomiast zadnej wiedzy czy faktycznie podczas pierwszej wojny swiatowej umocnienia te zostaly uzyte. Podczas drugiej wojny oczywiscie tak.

hege22 - Pon 13 Paź, 2008 21:37

Nawet jeżeli są to umocnienia z I wś (w co wątpię- obecność w latach 90-tych zasieków i ceglane budowle wskazują raczej na jakiś powojenny poligon), to nie są to pozostałości poszukiwanego blokhauzu broniącego mostu na Drwęcy (cirka 2 km w linii prostej, nawet nie są przy linii kolejowej) :cry:
Pozdrowienia

MP44 - Wto 14 Paź, 2008 09:31

Przesmyk prz jeziorze mial ceglane stanowiska oslonowe a nie fort. Juz latach 80tych byly to smutne resztki plus maly ceglany kanal. Umocnienia z przesmyku miedzy jeziorami nie maja z poszukiwanym blokauzem nic wspolnego.
hege22 - Wto 14 Paź, 2008 20:27

Skąd Twój wniosek, że te "smutne resztki" to były umocnienia? Cegła raczej nie była używana do budowy "bunkrów", poza wartowniami- za mała odporność.
MP44 - Wto 14 Paź, 2008 20:36

Stanowiska oslonowe nie sluza do walki, stanowia lacze dla evtl. stawienia opru lub zwyczajnej komunikacji. Mieszcza sie mimo to w kategorii umocnien. Poza tym budowle sprzed 1928 roku z terenu Prus zawsze w orginalnym planie posiadaly takowe usprawnienia, transzeja po doswiadczeniach pierwszej wojny swiatowej nie byla juz az tak godna zaufania. Pisal o tym juz w 1924 roku general Hammerstein.
hege22 - Wto 14 Paź, 2008 21:06

Nadal pytam. dlaczego akurat te "smutne resztki" nazywasz umocnieniami? Książka, czyjeś wspomnienia, czy inne źródło?
Pytanie teoretyczne, bo nie znam okolicy.

MP44 - Wto 14 Paź, 2008 23:30

To sa moje wlasne wspomnienia plus wiedza ogolno wojskowa. Poza tym te 20 lat temu wciaz byly tam zaglebienia sugerujace resztki transzei badz kulochwytu. Poniewaz jednak byly to naprawde skromne relikty napisalem o smutnych resztkach. Niestety nie mam zadnych danych o walkach w rejonie Osterode z okresu pierwszej wojny, ktore by mi pomogly w ustaleniu czy to faktycznie jakies instalacje OC z czasow prlu czy tez moje podejrzenie jest sluszne. Tak czy inaczej to nie byly tuneliki do kabli czy rur evtl. inne urzadzenia kolejowe.
Wroce jeszcze do cegly, otoz odpornosc muru ceglanego na pociski malokalibrowe jest wieksza niz sie przypuszcza. Przy zastosowanej technice mur - przerwa powietrzna mur, kula nawet z owczesnych dzial polowych nie mogla go przebic. Jak do tego dodamy rodzaj cegiel wkladki klinkierowe etc... otrzymujemy solidne stanowisko do walki z piechota i artyleria polowa. Oczywiscie jak wezmiemy haubice 120mm to zaczyna sie pod gorke, tyle, ze jezeli sa to umocnienia na taim przesmyku nasuwaja mi sie dwa wnioski po pierwsze, gdzie nalezalo by zamontowac stanowsko haubic by mogly sie wstrzelic na czas przewidziany atakiem. Druga sprawa: na ile mogl sobie pozwolic architekt tychze skor jest to wlasciwie waski pas ziemii pomiedzy zbiornikami wodnymi, na 100% podmyty?
Kwestia dodatkowa: ile haubic 120 mm i wiekszych mieli Rosjanie w roku 1914?
Wg. mnie to tlumaczylo by instalacje ceglane w miejsce betonu nie tylko w tym miejscu. Jest tez zanalogia z wspomnianym przeze mnie przesmykiem pomiedzy jeziorami Jakuba i Ornowskie, jest to dla przypomnienia ok. 2 km dalej w tej samej lini.

degrengolada - Czw 20 Lis, 2008 13:02

na marginesie tematu- może między Jakuba i Ornowskim istniała jakaś "linia obrony" ale transzeje i okopy były kopane w latach 50 bo to były rejony alarmowe białych koszar, zanim zdewastowano teren pod tor motocrosowy.
hege22 - Sob 13 Gru, 2008 11:02

Kolega Pucior znalazł w czeluściach netu zdjęcia słupków od zasieków w pobliżu mostu na Drwęcy. Blokhauz powinien być (a dokładnie był) w pobliżu.
http://www.jezioro.com.pl...acz.html?id=557

Milek - Pią 09 Sty, 2009 09:57

hege22 napisał/a:
Kolega Pucior znalazł w czeluściach netu zdjęcia słupków od zasieków w pobliżu mostu na Drwęcy. Blokhauz powinien być (a dokładnie był) w pobliżu.
http://www.jezioro.com.pl...acz.html?id=557

Czy odnośnie tej fotki masz kontakt z autorem , chodzi mi o przybliżoną lokalizację obiektu, odległość od mostu, która to strona torowiska ? Jeśli nie to wiosną połażę sobie po terenie.

hege22 - Pią 09 Sty, 2009 21:04

Cóż nie znam autora, nawet to nie ja nie znalazłem te zdjęcie.
Jedyne odniesienie to słupy i że tor idzie po nasypie. Zero danych niestety :cry:

Milek - Pią 09 Sty, 2009 21:15

hege22 napisał/a:
Cóż nie znam autora, nawet to nie ja nie znalazłem te zdjęcie.
Jedyne odniesienie to słupy i że tor idzie po nasypie. Zero danych niestety :cry:

Jestem teraz na tygodniowym zaległym urlopie i miałem min. spenetrować teren , ale zima mnie zaskoczyła jak i drogowców. Detale są niewielkie, poczekamy do wiosny.

Gdańszczanka - Sob 11 Kwi, 2009 15:28

Milek45 napisał/a:
kontakt z autorem


Zajrzyj Milku na www.sercemazur.pl, tam znajdziesz Puciora :-)

Milek - Sob 11 Kwi, 2009 15:31

Gdańszczanka napisał/a:
Milek45 napisał/a:
kontakt z autorem


Zajrzyj Milku na www.sercemazur.pl, tam znajdziesz Puciora :-)

Ale numer :shock: nie wiem o co chodzi ? i do tego strona nie działa

Gdańszczanka - Sob 11 Kwi, 2009 15:40

Milek45 napisał/a:
hege22 napisał/a:
Kolega Pucior znalazł w czeluściach netu zdjęcia słupków od zasieków w pobliżu mostu na Drwęcy. Blokhauz powinien być (a dokładnie był) w pobliżu.
http://www.jezioro.com.pl...acz.html?id=557

Czy odnośnie tej fotki masz kontakt z autorem , chodzi mi o przybliżoną lokalizację obiektu, odległość od mostu, która to strona torowiska ? Jeśli nie to wiosną połażę sobie po terenie.


to było 9 stycznia, ale ja mam zaległości w czytaniu Forum i dopiero teraz trafiłam na wpis... i źle wpisalam adres strony... przepraszam :ops:

www.sercemazur.pl

:mrgreen:

Milek - Sob 11 Kwi, 2009 15:46

Gdańszczanka napisał/a:
Milek45 napisał/a:
hege22 napisał/a:
Kolega Pucior znalazł w czeluściach netu zdjęcia słupków od zasieków w pobliżu mostu na Drwęcy. Blokhauz powinien być (a dokładnie był) w pobliżu.
http://www.jezioro.com.pl...acz.html?id=557

Czy odnośnie tej fotki masz kontakt z autorem , chodzi mi o przybliżoną lokalizację obiektu, odległość od mostu, która to strona torowiska ? Jeśli nie to wiosną połażę sobie po terenie.


to było 9 stycznia, ale ja mam zaległości w czytaniu Forum i dopiero teraz trafiłam na wpis... i źle wpisalam adres strony... przepraszam :ops:

www.sercemazur.pl

:mrgreen:

Dziękuje Czuwam nad sprawą, , cel namierze wg. fotek.

Laskowski - Wto 14 Kwi, 2009 21:19

jak by udało sie odczytać cyfry ze słupa to nie było by problemu ze znalezieniem miejsca.
początkowe cyfry to napewno 26x gdzie x wydaje mi się 2 pod spodem może być 05 albo 25
byłem dziś w tej okolicy (most kolejowy na Drwęcy ale tych białych słupków nie kojarze)

Laskowski - Wto 14 Kwi, 2009 21:48

co do blokhausów na lini Poznań - Skandawa to są w
SAMBOROWIE oba były połączone tunelem, obecnie zalane
i
BIESALU

Milek - Wto 14 Kwi, 2009 23:01

Laskowski napisał/a:
jak by udało sie odczytać cyfry ze słupa to nie było by problemu ze znalezieniem miejsca.
początkowe cyfry to napewno 26x gdzie x wydaje mi się 2 pod spodem może być 05 albo 25
byłem dziś w tej okolicy (most kolejowy na Drwęcy ale tych białych słupków nie kojarze)

U mnie góra wychodzi 21, ale mam stary CRT, wię na pewno źle odczytałem. Trzeba wziąć pod uwagę że fotka jest sprzed 4 lat, i trochę mało widać, ale jeśli słupki stoją to nie powinno być problemu

Laskowski - Wto 14 Kwi, 2009 23:23

21x nie może być bo Ostróda lezy na 259km lini. most jest gdzieś właśnie ok 262km a co do słupków to chyba bliżej Lubajn gdzie tory biegną przy drodze.
Milek - Nie 03 Maj, 2009 09:31

Niestety kolego Hege, wczorajsza penetracja zakończyła się fiaskiem. Kombinacji słupków ze zdjęcia kilkadziesiąt, ubiegłoroczna sucha trawa, detal niewielki, stromy nasym z jednej strony itp. Nawet numeracja nie pomogła bo wszystkie słupki mają 261.
Milek - Nie 10 Maj, 2009 19:43

Namierzone przez mojego szwagra i przewodnika elementy przy moście kolejowym na Drwęcy, mnie dziś tam nie było, ale posłużę się zdjęciami z poprzedniej wycieczki. Sprawa wymaga weryfikacji, ale wg. opisu gdzieś w tym miejscu osadzony w ziemi jest kolczasty drut wyglądający na stary, oraz w pobliżu metalowy element widoczny na fotce, wg. opisu służący raczej do mocowania drutu kolczastego ? Jeśli to jest kakaś linia obrony to sugerowałoby położenie blokhausów przed rzeką.
Milek - Czw 28 Maj, 2009 12:43

Kol. Hege, wyodrębniłem posty dotyczące fortyfikacji, nie wiem czy tytuł jest prawidłowy, bo nie znam się w tej dziedzinie, jeśli nie to zmienię może Festung ale nie wiem co ta nazwa oznacza.
Milek - Czw 28 Maj, 2009 13:20

Cytat:
Naprawdę fajny, mały kompleksik 3 bunkrów - bojowego - ze stanowiskiem na działo i dwóch nie przystosowanych do prowadzenia walki. Całkiem dobrze zachowane, bo tylko jeden z biernych bunkrów został wysadzony ( uwaga przy zwiedzaniu - łatwo połamać nogi). Pozostałe dwa całe, co prawda rozkradzione ale... w tym bojowym na scianach zachowały sie jeszcze orginalne niemieckie napisy... rzadko spotykana niespodzianka :-) . Całość jako Pozycja Olsztynecka należało do Niemieckiej Linii Fortyfikacyjnej i miało za zadanie obronę pobliskiego mostu na rzece Drwęcy.
Wszystko położone trochę na odludziu ale przez to mało zaśmiecone i niezniszczone.
Jak trafić? Trzeba krajową 7 jechać z miejscowości Olsztynek do Ostródy i za miejscowością Szyldak skręcić w prawo na Ostrowin. Trochę prosto i kilka metrów za niewielkim mostkiem na rzece zobaczymy go po prawej stronie. To będzie ten bojowy bunkier z napisami na ścianach. Do drugiego dojdziemy idąc od tego bunkra lasem równolegle do drogi przez jakieś 50-100 metrów. Uwaga! to będzie ten wysadzony do którego łatwo spaść. Zeby znaleźć trzeci wróćmy sie do tego pierwszego - bojowego. Zaraz koło niego znajdziemy leśną drogę z drewnianym szlabanem idącą po obrzeżach lasu. Tą drogą idziemy jakieś 300 metrów i skręcamy w drugi duży wąwóz po lewej stronie. Po wejściu ok. 30-40 metrów w las zobaczymy go ukrytego we wzniesieniu po lewej stronie. Bez latarki wiele sie nie zobaczy w środku.

http://latawce.netstrefa.pl/ostrowin.htm
sporo fotografii

Leszek M. - Pią 04 Gru, 2009 19:18

Jeden z bunkrów przy moście kolejowym na Drwęcy w Samborowie.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group