Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

Kolej w regionie - Bytów - tajemnica Alter Bahnhof

Kösternitz - Czw 09 Lip, 2009 18:06
Temat postu: Bytów - tajemnica Alter Bahnhof
Tekst oparto na artykule "Bytów" autorstwa Krzysztofa Labuddy zamieszczonego w Świecie Kolei nr.9/2003.
Osobom poważnie zainteresowanym dyskusją wyślę skany artykułu na e-mail.

Pierwsza linia kolejowa do Bytowa został wybudowana w latach 1883-1884.Wyprowadzono ją z węzłowej
stacji w Korzybiu.W dniu 20.11.1883 roku oficjalnie otwarto odcinek między Korzybiem a Barnowem, a 15 sierpnia
następnego roku z Barnowa do Bytowa. Linię z Korzybia wprowadzono w Bytowie na stację zlokalizowaną na południowo - zachodnich peryferiach miasta. Budowaną kolej pomiędzy Dąbrówką Bytowską a Bytowem poprowadzono po północnych stokach doliny rzeki Borui, dopasowując jej przebieg do rzeźby terenu dla
zaoszczędzenia robót ziemnych.
Również lokalizacja samej stacji w Bytowie podyktowana była tymi względami.
W kilometrze 47,25 tor ostrym łukiem skierowano w kierunku północno - wschodnim.
Po wschodniej stronie istniejącego wniesienia wykonano półkę ziemną, częściowo zawieszoną nad dnem doliny
Borui, na obszarze której zlokalizowano stację Bytów.Była to pierwotnie stacja końcowa.

A oto zdjęcia dwóch najstarszych z wielu obiektów , którymi w kolejnych latach zabudowywano równię stacyjną.
Jest to tzw.budynek mieszkalny kierownictwa stacji oraz magazyn kolejowy.
Dołączam także zrzut z geoportalu, pokazujący aktualną zabudowę.

Milek - Czw 09 Lip, 2009 18:08

Kösternitz napisał/a:
Budynek mieszkalny kierownictwa stacji od południa.jpg

:shock: ładny budynek :ok:

Dohler - Czw 09 Lip, 2009 18:11

Zaplecze też niczego sobie (zagospodarowane).
Kösternitz - Czw 09 Lip, 2009 18:13

Dla ułatwienia - zaznaczyłem obiekty na planie.
Kösternitz - Czw 09 Lip, 2009 18:35

Następna wskazówka - cytat " Centralnym punktem stacji był parterowy budynek dworca, zlokalizowany w
km.47,75. Mieściły się w nim pomieszczenia administracji kolejowej oraz kasa biletowa i poczekalnia.Od strony
wjazdowej sąsiadowała z dworcem szopa ekspedycji towarowej ( chyba chodzi o tzw.magazyn ?).Bezpośrednio za nią znajdował się chlew i ustęp stacyjny. Najbardziej reprezentacyjną budowlą stacji był murowany,
piętrowy budynek, w którym mieściły się mieszkania kierownictwa stacji, położony kilkanaście metrów na
wschód od budynku dworcowego "

Czy mając te wskazówki, któryś z forumowiczów pokusiłby się o odtworzenia pierwotnego układu
stacji kolejowej ?

nowmir - Czw 09 Lip, 2009 23:22

Na bazie mapy z 1941 roku: http://igrek.amzp.pl/5032 Trochę niedokładne, ale na razie może być.
Kösternitz - Pią 10 Lip, 2009 16:27

Zaznaczony przez Nowmira budynek istnieje do dzisiaj. Prawdopodobnie znajdowały się tam tylko magazyny.
Budynek dworca znajdował się na zachód od budynku mieszkalnego kierownictwa stacji i obecnie nie istnieje.
Ponieważ nie zachowały się plany układu torowego z tego okresu, a autor nie podaje źródła informacji o lokalizacji budynku dworca, trudno jego informację traktować jako ścisłą.

Milek - Pią 10 Lip, 2009 21:37

Dworzec z http://www.fotoalbum.ebytow.pl/index.php?cat=15
Kösternitz - Pią 10 Lip, 2009 21:56

:ot: :ot:
To nie ten dworzec, ale temat wkrótce będzie zainicjowany :-D

feyg - Sob 11 Lip, 2009 00:36

Kösternitz napisał/a:
Zaznaczony przez Nowmira budynek istnieje do dzisiaj. Prawdopodobnie znajdowały się tam tylko magazyny.
Budynek dworca znajdował się na zachód od budynku mieszkalnego kierownictwa stacji i obecnie nie istnieje.
.

Na jakiej podstawie tak sądzisz? Właśnie budynek zaznaczony przez Nowmira zdecydowanie bardziej pasuje bryłą do prawdopodobnego pierwszego bytowskiego dworca (parterowy barak z "pruskiego muru" połączony z magazynem), Polecam lekturę tego :arrow: wątku

Kösternitz - Sob 11 Lip, 2009 08:26

feyg napisał/a:
Kösternitz napisał/a:
Zaznaczony przez Nowmira budynek istnieje do dzisiaj. Prawdopodobnie znajdowały się tam tylko magazyny.
Budynek dworca znajdował się na zachód od budynku mieszkalnego kierownictwa stacji i obecnie nie istnieje.
.

Na jakiej podstawie tak sądzisz? Właśnie budynek zaznaczony przez Nowmira zdecydowanie bardziej pasuje bryłą do prawdopodobnego pierwszego bytowskiego dworca (parterowy barak z "pruskiego muru" połączony z magazynem), Polecam lekturę tego :arrow: wątku

Może za bardzo sugeruję się podaną przez autora artykułu relacją położenia względem tzw. budynku
mieszkalnego kierownictwa stacji.

Kösternitz - Sob 11 Lip, 2009 09:24

Znajdujący się przy drodze do miasta, w bezpośrednim otoczeniu dworca, budynek mieszkalny pracowników
kolejowych. Prawdopodobnie należy do najstarszej zabudowy.

Cayenka - Sob 11 Lip, 2009 09:43

Głowy nie dam, bo nigdy tam nie byłam, ale na mój rozum (całkiem laicki w tych sprawach), patrząc na mapę, postawiłabym na ten czerwony prostokąt tuż nad napisem rzec (dworzec) :what:
Kösternitz - Sob 11 Lip, 2009 10:53

Cayenka napisał/a:
Głowy nie dam, bo nigdy tam nie byłam, ale na mój rozum (całkiem laicki w tych sprawach), patrząc na mapę, postawiłabym na ten czerwony prostokąt tuż nad napisem rzec (dworzec) :what:

Wskazany budynek jest w rzeczywistości wielorodzinnym, szeregowym budynkiem mieszkalnym pracowników kolejowych ( wraz z budyneczkami gospodarczymi ).
Wybudowano go w latach 20 - 30 tych ( ? ), gdy stacja przestała już pełnić swoją rolę. Chodziło o zagospodarowanie terenu, będącego w posiadaniu kolei.

Kösternitz - Sob 11 Lip, 2009 20:43

Nie tylko we wspomnianym w poprzednim poście miejscu wybudowano budynki mieszkalne. Stało się to również
w północno - wschodniej części, na skraju równi stacyjnej.

Kösternitz - Sob 11 Lip, 2009 20:44

Jeszcze kilka zdjęć.
Kösternitz - Sob 11 Lip, 2009 20:47

Ten sam zespół budynków, sfotografowany z drugiej strony.
nowmir - Sob 11 Lip, 2009 22:52

Kösternitz napisał/a:
feyg napisał/a:
Kösternitz napisał/a:
Zaznaczony przez Nowmira budynek istnieje do dzisiaj. Prawdopodobnie znajdowały się tam tylko magazyny.
Budynek dworca znajdował się na zachód od budynku mieszkalnego kierownictwa stacji i obecnie nie istnieje.
.

Na jakiej podstawie tak sądzisz? Właśnie budynek zaznaczony przez Nowmira zdecydowanie bardziej pasuje bryłą do prawdopodobnego pierwszego bytowskiego dworca (parterowy barak z "pruskiego muru" połączony z magazynem), Polecam lekturę tego :arrow: wątku

Może za bardzo sugeruję się podaną przez autora artykułu relacją położenia względem tzw. budynku
mieszkalnego kierownictwa stacji.

Po obejrzeniu zdjęć, jestem przekonany, że budynek znajdujący się w zaznaczonym przeze mnie miejscu jest dawnym dworcem. Widać to wyraźnie po charakterystycznym wyglądzie, oraz ulicy Stary Dworzec skręcającej pod parterowy budynek (plac dworcowy) a następnie na ładownię. Położony jest on na południowy zachód od budynku mieszkalnego kierownictwa stacji.
Dla przykładu Gardeja:
http://www.kolej.one.pl/i...1&photoid=32017
http://www.kolej.one.pl/i...-1&photoid=8023
oraz pobliski Ugoszcz:
http://www.kolej.one.pl/i...1&photoid=13365

Kösternitz masz może zdjęcie tego parterowego budynku (dworca) od strony wschodniej?

Kösternitz - Nie 12 Lip, 2009 00:08

Chyba tylko to.
Kösternitz - Nie 12 Lip, 2009 00:17

Ten sam budynek, a raczej zespół budynków z drugiego szczytu.
Kösternitz - Nie 12 Lip, 2009 00:26

A teraz zbliżenie do budynku i można zauważyć chyba jedyny autentyczny fragment brukowanej drogi dworcowej.
Kösternitz - Nie 12 Lip, 2009 16:00

Wróćmy jeszcze raz do magazynu o drewniano - kamiennej konstrukcji. Prawdopodobnie służył on
do ekspedycji zwierząt żywych.

Kösternitz - Pon 13 Lip, 2009 21:08

Koniec równi stacyjnej i wylot dawnego toru szlakowego w kierunku Korzybia.
Kösternitz - Sro 15 Lip, 2009 11:29

Autor artykułu podjął próbę odtworzenia zasadniczego układu torowego stacji na początku jej funkcjonowania.
O ile dobrze zrozumiałem jego opis to wyglądał on mniej więcej tak :

Kösternitz - Czw 16 Lip, 2009 18:04

Zauważmy jednak że w przypadku powyższego rozwiązania wejście do budynku mieszkalnego kierownictwa
stacji wychodzi wprost na tory.
Dzieci ówczesnych kolejarzy nudziły się i bawiły w chowanego przed nadjeżdżającym parowozem :?:
Nie uważam za możliwe aby usytuowano budynek mieszkalny na międzytorzu.

A więc jak było ?

feyg - Czw 16 Lip, 2009 22:58

Kösternitz napisał/a:

Nie uważam za możliwe aby usytuowano budynek mieszkalny na międzytorzu.

I słusznie :peace:

Kösternitz - Czw 16 Lip, 2009 23:27

Bardziej prawdopodobny byłby wariant, w którym tor po stronie zachodniej dochodziłby jedynie w pobliże magazynu o konstrukcji kamienno - drewnianej, w którym trzymane były żywe zwierzęta rzeźne, przeznaczone do dalszej ekspedycji. W tym układzie układ torowiska po wschodniej stronie prawdopodobnie musiał być bardziej rozbudowany.

KrzysztofW - Pią 17 Lip, 2009 19:28

Kösternitz napisał/a:
Autor artykułu podjął próbę odtworzenia zasadniczego układu torowego stacji na początku jej funkcjonowania.

A czy ten autor, jakoś wyjaśnia, skąd takie przypuszczenie, bo:
feyg napisał/a:
Kösternitz napisał/a:

Nie uważam za możliwe aby usytuowano budynek mieszkalny na międzytorzu.

I słusznie :peace:

Kösternitz - Pią 17 Lip, 2009 19:46

KrzysztofW napisał/a:
Kösternitz napisał/a:
Autor artykułu podjął próbę odtworzenia zasadniczego układu torowego stacji na początku jej funkcjonowania.

A czy ten autor, jakoś wyjaśnia, skąd takie przypuszczenie, bo:
feyg napisał/a:
Kösternitz napisał/a:

Nie uważam za możliwe aby usytuowano budynek mieszkalny na międzytorzu.

I słusznie :peace:

Na podany e-mail każdemu wyślę skany artykułu, można więc będzie przeanalizować myśl autora :-D

nowmir - Pią 17 Lip, 2009 22:12

Aby odtworzyc układ torów na stacji Bytów trzeba by przeanalizować inne "ślepe" stacje z tego okresu: Świecie 1888, Nowy Dwór Gdański 1886, Łasin 1886, Łeba 1899, Nowe 1904, Gniew 1905. Trzy pierwsze posiadały parterowy dworzec typu barakowego z doklejonym magazynem.
A najlepiej to poszukać planu w Archiwum Państwowym w Gdańsku - Oddział w Gdyni, ul Hutnicza 42, lub w Archiwach w Koszalinie i Szczecinie. Z tego co mi wiadomo Bytów nie należał do Dyrekcji Gdańskiej.

feyg - Sob 18 Lip, 2009 07:30

Nowe nie za bardzo pasuje do tego zestawu (Kleinbahn), za to dorzuciłbym Chełmno (pierwotnie też był tam barak). Do Bytowa wedle fotografii pasowałbyi Łasin, gdyby nie to, że wyjazd ze stacji znajdował się w Łasinie z drugiej strony. Generalnie zauważyłem że magazyny ekspedycji towarowej w przypadku "ślepych" stacji znajdowały się za dworcem:


Łasin (zbiory własne)


Nowy Dwór Gdańśki

nowmir - Nie 19 Lip, 2009 16:53

feyg napisał/a:
Do Bytowa wedle fotografii pasowałbyi Łasin, gdyby nie to, że wyjazd ze stacji znajdował się w Łasinie z drugiej strony. Generalnie zauważyłem że magazyny ekspedycji towarowej w przypadku "ślepych" stacji znajdowały się za dworcem:

W Łasinie wyjazd znajdował się z tej samej strony co w Bytowie. Układ budynków: magazyn, dworzec, ustępy, budynek mieszkalny.

Opis pierwszej stacji Bytów zamieszczony w Świecie Kolei 9/2003 jest niejasny. Wiadomo, że od toru głównego (szlakowego, zakończonego kozłem oporowym) odchodził po jednej stronie tor główny dodatkowy (do oblotu składu) a po drugiej dwa lub trzy obsługujące plac ładunkowy i magazyn. Podobno te ostatnie obiegały budynki stacyjne, co nie jest ani ani funkcjonalne ani bezpieczne. Ponadto autor miesza strony świata. Gdyby brać ten opis dosłownie to ładownia i tory dodatkowe, by musiały znajdować się od strony rzeki i jakimś cudem obiegać budynki znajdujące się od strony miasta.

Podobnie jak Feyg stawiam na układ a'la Łasin, tylko bez parowozowni i wieży wodnej.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group