|
Marienburg.pl Nasze Miasto, Nasza Pasja... |
|
Kolej w regionie - Cieszymowo Wielkie - stacja kolejowa
konto_usunięte - Czw 24 Maj, 2007 21:10 Temat postu: Cieszymowo Wielkie - stacja kolejowa Cieszymowo Wielkie - stacja kolejowa
Bardzo ładna architektura na zdjęciu przedwojennym, obecnie nieistnieje, czy jest wam wiadomo co się stało z tym budynkiem i kiedy przestał istnieć?
Hagedorn - Czw 24 Maj, 2007 21:30
Azaziz napisał/a: | czy jest wam wiadomo co się stało z tym budynkiem i kiedy przestał istnieć? |
nie wiem, ale mam w pracy człowieka z Cieszymowa, to zapytam przy okazji...
Hagedorn - Nie 03 Cze, 2007 19:53
ok, pogadałem z moim człowiekiem z Cieszymowa i dziś wybralismy się na miejsce z małą wizją lokalną
to młody człowiek, ale jego obecny sąsiad mieszkał po wojnie w budynku byłej stacji! tuż po wojnie Rosjanie podobno zdemontowali i wywieźli tory kolejowe (linia Susz - Myślice) zaś budynek stacji niszczał pomału, aż w początkach lat 70-tych został - na polecenie dyrektora miejscowego PGR - rozebrany...
dziś w jego miejscu straszą tylko gruzy i zielsko
zachowały się za to oba wiadukty oraz brukowana droga prowadząca do stacji.
w miejscu dawnych torów dziś mamy polną drogę do Jakubowa. wg mojego rozmówcy zachowały się jeszcze ponoć "słupki z niemieckimi krzyżami" wzdłuż linii dawnych torów - ale my ich dzisiaj z Witkiem nie znaleźliśmy - zielsko sięgało 1,5 metra...
musimy tam wrócić zimą lub wczesną wiosną!
konto_usunięte - Nie 03 Cze, 2007 19:57
Hagedorn napisał/a: | musimy tam wrócić zimą lub wczesną wiosną! |
I to jest jedyny powod dla ktorego kocham te pory roku
lyck - Nie 03 Cze, 2007 21:21
Hagedorn napisał/a: | ok, pogadałem z moim człowiekiem z Cieszymowa i dziś wybralismy się na miejsce z małą wizją lokalną
to młody człowiek, ale jego obecny sąsiad mieszkał po wojnie w budynku byłej stacji! tuż po wojnie Rosjanie podobno zdemontowali i wywieźli tory kolejowe (linia Susz - Myślice) zaś budynek stacji niszczał pomału, aż w początkach lat 70-tych został - na polecenie dyrektora miejscowego PGR - rozebrany... |
Też słyszałem, że bydynek istniał po wojnie, podobnie jak w pobliskim Jakubowie i Starym Monasterzysku. I jeszcze poprawka: to była dwutorowa(!) linia Prabuty - Myślice z 1916 roku, część nigdy nie dokończonej magistrali z I wojny: od Czerska przez niestniejący most w Opaleniu, Myślice, Morąg, Ornetę, Lidzbark, Bartoszyce, Kętrzyn, Węgorzewo, Gołdap, Stańczyki (tu słynne mosty) aż do Szestokai na Litwie. Z racji później budowy jest niezwykle bogata w wiadukty. Właściwie nie ma niej skrzyżowań z drogą w poziomie. Budynki stacyjne były prawie takie same na wszystkich stacjach. Do dziś istnieją w Starym Dzierzgoniu i Folwarku. Niemal identyczny kształt ma też istniejący dworzec w Nowym Dworze Kwidzyńskim (właściwie to wieś Grabowo nad Wisła). Jest tylko obrócony w lustrze. Zdjęcie w tym wątku:
http://www.ruciane-nida.o...?t=216&start=15
Hagedorn - Nie 03 Cze, 2007 21:49
lyck napisał/a: | Z racji później budowy jest niezwykle bogata w wiadukty. |
zaintrygował mnie ów wiadukt nr 2 - znajdował się nad torami, ale wygląda na to, że po nim nic nie biegło: ani inna linia kolejowa, ani droga... zrobiony na "zaś"? wiesz coś więcej? na starych mapach też niczego na nim nie ma...
lyck - Nie 03 Cze, 2007 22:02
Hagedorn napisał/a: | zaintrygował mnie ów wiadukt nr 2 - znajdował się nad torami, ale wygląda na to, ze po nim nic nie biegło: ani inna linia kolejowa, ani droga... zrobiony na "zaś"? wiesz coś więcej? na starych mapach też niczego na nim nie ma... |
Pewnie biegła po nim droga polna. Nowobudowana linia potrafiła iść przez środek pola danego rolnika, co oznaczało, prócz pieniędzy za wywłaszczenie, odszkodowanie za znaczne utrudnienie dojazdu i straty w uprawach. W skrajnym przypadku Prusacy potrafili zbudować wiadukt tylko dla jednego gospodarza by nie mieć roszczeń z jego strony. Z czasem rzadko używane drogi polne mogły zmienić bieg, a wiadukt stracić sens.
Hagedorn - Nie 03 Cze, 2007 22:05
lyck napisał/a: | W skrajnym przypadku Prusacy potrafili zbudować wiadukt tylko dla jednego gospodarza by nie mieć roszczeń z jego strony |
to był panie ordnung!
tak własnie dziś sobie myślałem stojąc na tym wiadukcie, że pewnie łączył dwa pola - obecnie nie ma nanim żadnego śladu, choćby ścieżki...
Siostra Irena - Nie 04 Sty, 2009 21:18
Co dwa wiadukty to nie jeden
wax - Sob 14 Mar, 2009 17:19
ach te Cieszymowo.....wychowalem sie tam
wax - Sob 14 Mar, 2009 17:28
a tak na marginesie to jak byłem bardzo mlodym człowiekiem to widziałem tablice z dworca w cieszymowie .Była ona po niemiecku
Anrep - Nie 10 Maj, 2009 20:43
Dworzec w Cieszymowie był bardzo podobny (bliźniaczy) do dworca w Starym Dzierzgoniu (jak widać na awatarze ).
Z jakiegoś powodu styl ten nie przyjął się na większą skalę w d. Prusach Wschodnich.
wax - Pon 11 Maj, 2009 05:43
Anrep,
youth_culture - Sob 23 Maj, 2009 12:58
hej,
to mój pierwszy post na tym forum więc najpierw chciałem się przywitać
pod koniec maja jechałem z kumplem rowerami z Prabut do Cieszymowa trasą po linii kolejowej i mam kilka fotek gruzu i piwnicy w przypuszczalnym miejscu starego budynku stacyjnego w Cieszymowie
Anrep możesz pochwalić się fotką stacji w Starym Dzierzgoniu w pełnej okazałości jak masz jakieś fotki budynków stacyjnych na tej trasie to też dawaj
Siostra Irena - Nie 22 Lis, 2009 19:12
Wiadukt i dalej wał na Jakubowo
harry - Czw 24 Gru, 2009 07:26
Rozmawiałem ze znajomym z Mikołajek Pomorskich, który twierdzi,ze w połowie lat 80-tych wchodził do piwnic po budynku dawnego dworca. Ciekawe, czy ich stan pozwli na ponowne ich spenetrowanie?
waslew10 - Czw 28 Cze, 2012 09:59
Inne ujęcie stacji kolejowej Cieszymowo.
waslew10 - Sob 21 Lip, 2012 11:38
Rozkład jazdy pociągów. Riesenburg - Miswalde. (Prabuty - Myślenice, przez Cieszymowo. Gros Teschendorf.)
waslew10 - Pon 20 Sie, 2012 13:50
Umiejscowienie byłej stacji kolejowej.
wlad1 - Pon 24 Sie, 2015 10:25 Temat postu: Cieszymowo Wielkie - stacja kolejowa. Flucht mit der Bahn 1944/45: Erlebnisberichte aus.
wlad1 - Nie 04 Lut, 2018 10:31 Temat postu: Kolej - Gross Teschendorf. Linia kolejowa Prabuty - Myślenice (32 km).
I Wojna Światowa sytuacja z sierpnia 1914 r. spowodowała, że plany budowy tej linii stały się konkretne. Budowa, mimo wojny, postępowała szybko i 15 maja 1916 otwarto dwutorową nitkę do Myślic. Główną siłą roboczą stanowili jeńcy rosyjscy (liczeni w tysiącach). Zdjęcie to pochodzi z książki Flucht mit der Bahn 1944/45: Erlebnisberichte aus Ostpreußen, przedstawiającą ucieczkę koleją oraz relacje i przeżycia Prusaków wschodnich w czasie ewakuacji przed nadchodzącym frontem AR. Między innymi relacja rodziny Kunzów z Klein-Teschendorf (Cieszymowo Małe - Cieszymek), jednej z bogatszych rodzin gospodarskich tej wsi (75ha) rozpoczętej 22 stycznia 1945 r. zakończonej 31 marca w m/c przejściowej Hankensbüttel docelowej Wildeshausen na początku sierpnia 1945 r. w Niemczech. Chichotem historii jest to że Rosjanie budujący tę linię w czasie I wojny Światowej jako jeńcy wojenni w 1945 r. jako wyzwoliciele rozebrali ją i co żelazne zabrali do siebie, wywozili nie tylko tory lecz całe fabryki z terenów zajętych. Pozostały podkłady kolejowe, które były zabierane przez okoliczną ludność na całej trasie tej linii, udział w tym mieli również nasi pionierzy Cieszymowa. Mieli pecha - w 1951r. palił się las po prawej stronie drogi do Matul, przyjazd policji, SB oraz innych oficjeli zdradził zaistniały fakt suszenia pionowego i składowania podkładów kolejowych służących jako opał. Prokuratura postawiła wnioski o ukaranie sprawców, odbyła się zbiorowa sprawa karna, wyrok 6 m/c wiezienia do odsiadki dla każdego winnego, były to ( głowy rodziny) większości mieszkańców Cieszymowa. Powstał problem kto będzie pracował w gospodarstwach rolnych - mieli zamykać etapowo. Przez pół roku mieszkańcy Cieszymowa żyli w stresie. Sytuację uratowała amnestia. Trzecia po II wojnie przyjęta 22 listopada 1952, a oficjalnym powodem było przyjęcie przez Sejm Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
wlad1 - Czw 15 Mar, 2018 12:03 Temat postu: Wymuszone Prawo Zwyciężców. Grabili wszystko z wymuszoną zgodą naszych władz.
|
|