Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

Tczew i okolice - Most Knybawski

StormChaser - Pią 21 Maj, 2010 09:42
Temat postu: Most Knybawski
Przewija się w kilku tematach "mostowych", swojego się nie dorobił...
http://www.berlinka.pcp.pl/most.html
Cytat:
"W tydzień po zajęciu Tczewa, Niemcy oprócz prowizorycznej odbudowy starych mostów, wysadzonych przez polskich saperów 1 września 1939 roku, przystąpili do budowy nowego na wybranym wcześniej terenie (około 3 km na południe od Tczewa) Badania geologiczne tego rejonu, pod pretekstem budowy nowego kabla telekomunikacyjnego pomiędzy Rzeszą a Prusami Wschodnimi, zostały przeprowadzone w latach 1936-37. Budowa mostu trwała jedynie 18 miesięcy, dzięki wcześniejszemu wykonaniu dokumentacji i konstrukcji stalowych, zbudowanych w Gdańsku jeszcze przed wojną i tam składowanych, a następnie dostarczonych za pomocą barek na plac budowy. Most o całkowitej długości 982.5 m i dziewięciu przęsłach o konstrukcji blachownicowej, z których trzy najdłuższe zostały zawieszone ponad nurtem Wisły, a pozostałe nad prawobrzeżnymi terenami zalewowymi, ma jezdnię o szerokości 12 m ułożoną bezpośrednio na dźwigarach mostowych. Całkowita szerokość mostu wynosi18.6 m"

W styczniu 1945 roku most został wysadzony przez Niemców (zniszczone zostały przęsła nurtowe: I, II, III, a VI uległ uszkodzeniu). Do odbudowy przystąpiono w 1946 roku i zakończono ją 17 grudnia 1950 roku.

rysunek

Źródło: Marcin Dudek, Most Ufortyfikowany [w:] Fortyfikacje tom 3, str. 73-87.







Już wkrótce zostanie poddany remontowi: http://www.gddkia.gov.pl/...-47818000#trjmp

zet48 - Pią 21 Maj, 2010 10:29
Temat postu: Re: Most Knybawski
StormChaser napisał/a:
Przewija się w kilku tematach "mostowych", swojego się nie dorobił...

Słuszna sprawa :ok:

To może ja dorzucę kilka zdjęć z zeszłorocznej wycieczki do wnętrza mostu ...niektóre foty robione w całkowitej ciemności więc przepraszam za ich jakość i przesunięty kadr :mrgreen:

zet48 - Pią 21 Maj, 2010 10:33

Jeszcze zdjęcia z zewnątrz :)
zet48 - Pią 21 Maj, 2010 13:02

Dwa widoczki
Kristoph - Pią 21 Maj, 2010 19:20
Temat postu: Most Knybawski
Dołączam ciekawe linki. Bunkry mostowe są ciekawe i most też.
http://www.fortyfikacje.e.../fr_knybawa.htm
http://www.tczew-w-obrazach.pl/MOST-KNYBAWSKI.htm

Brennus - Pon 24 Maj, 2010 15:11

mi szkoda że nigdy nie zbudowano tych więz wjazdowcyh, by były niezłą atrakcją :)
tez kiedyś słyszałem polotki na temat 3 filaru nad wisła w którym miła się znadjowac nie odwiedzany bunkier, któs potrafi to potwierdzić /zaprzeczyć ?

zet48 - Czw 24 Cze, 2010 00:59

Wspaniały artykuł ...i do tego te plany. Byłem tam wiele razy, ale z tymi planami wybiorę się tam jeszcze raz :mrgreen: http://www.infotczew.pl/i...moci&Itemid=106
Kristoph - Sob 26 Cze, 2010 09:10
Temat postu: Bunkry
Knybawskie bunkry czekają:
więcej na - http://www.tcz.pl/index.p...-bunkry-czekaja

Kristoph - Pon 28 Cze, 2010 17:31
Temat postu: 3 filar bunkier
Brennus napisał/a:
kiedyś słyszałem polotki na temat 3 filaru nad wisła w którym miła się znadjowac nie odwiedzany bunkier, któs potrafi to potwierdzić /zaprzeczyć ?


Bodajże w trzech, albo i w czterech filarach są takie wejścia - ale to nie bunkry.
Moim zdaniem są to otwory do ( w razie potrzeby ) obciążenia filaru - zresztą wszystkie zasypane piachem.
Chociaż w necie znalazłem ciekawe zdjęcie" Prawdopodobne rozmieszczenie komór minowych"
A zejść można było za pomocą wózka kontrolnego.

superfan - Pon 28 Cze, 2010 22:14

Most w Knybawie jest ufortyfikowaniem niemieckim jak podają źródła.

Cytat:
Most przystosowany był do obrony, posiada schrony bojowe umieszczone w przyczółkach z czego mocno ufortyfikowany jest przyczółek wschodni (6 pomieszczeń bojowych z płytami pancernymi gdzie MG zamontowany był w jarzmie kulistym a obserwacje umożliwiały peryskopy). Posiadał maszynownie pomieszczenia socjalne dla załogi, wentylacje, zbiorniki na wodę i paliwo. Stan zachowania w związku z tym ze schrony są jednocześnie przyczółkami czynnego mostu jest bardzo dobry (co prawda co się dało wyrwać i wynieść zostało wyniesione). Zachowane są: część wentylacji, zbiorniki na wodę, paliwo, większość gazoszczelnych drzwi wewnętrznych, w bardzo dobrym stanie zachowane są płyty pancerne od strony pomieszczenia bojowego (resztki peryskopów, czopy zamykające otwory strzelnicze, czytelne tabliczki znamionowe nabite na płytach z numerami i symbolem producenta ). Most posiadał także wózek poruszający się pod nim służący do niewidocznej z zewnątrz komunikacji między przyczółkami wschodnim i zachodnim a także w celu umożliwienia dostępu do jednego z przęseł które było przygotowane do wysadzenia w powietrze (dostęp tylko z góry). Dostępna jest większa część przyczółka wschodniego z czterema pomieszczeniami bojowymi. Należy bardzo uważać na odkryty właz zsypu przy wejściu, w środku na pionowe zejścia na niższe kondygnacje (brak drabinek i zamknięć) Zachodni przyczółek jest mniejszy i niedostępny po obu stronach zaczęte betonowe konstrukcje, w jego okolicy znajdują się dwa schrony bierne.

źródło

zet48 - Czw 02 Wrz, 2010 08:12

Przedstawiam film z Tczewa z 1939 roku ...są na nim znane nam ceny z remontu Motów Tczewskich ale co ciekawe jest sporo scen z budowy i otwarcia Mostu Knybawskiego
http://www.youtube.com/watch?v=gkGXgNCX6qI

StormChaser - Czw 02 Wrz, 2010 10:06

zet48 napisał/a:
sporo scen z budowy i otwarcia Mostu Knybawskiego
tylko to już nie 1939
Kristoph - Pon 03 Paź, 2011 16:51

Plany bunkrów według Marcina Dudka - badacza fortyfikacji mostu Knybawskiego.
Są takie same - jak przedstawił nam forumowicz zet 48


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group