|
Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...
|
Ogłoszenie |
Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"
Chronimy Twoją prywatność Więcej informacji na ten temat znajdziesz w temacie o RODO |
Resztki ceglanych umocnień - Węgry |
Autor |
Wiadomość |
aszmbk
Moderator
Pomógł: 16 razy
|
Wysłany: Pon 27 Kwi, 2009 21:30 Resztki ceglanych umocnień - Węgry
|
|
|
Cytat: | Na zboczu znajdujemy resztki ceglanych umocnień podziemnych: ich przeznaczenie to pierwsze pytanie do Forum Marienburg (znajdują się na skarpie na początku stromej ścieżki prowadzącej w dół niemal na wprost do kamienia F007) |
http://www.chem.univ.gda....y/graniczne.htm - strona Tomasza Plucińskiego
Moim zdaniem jest to pozostałośc po umocnieniu skarpy pod kolejkę przemysłową (wąskotorową cegielni Węgry).
map1.jpg Messtischblatt 1905 - tory wąskotorówki nad Nogat (skarpa) i do "glinianek"
map2.jpg Messtischblatt 1939 - tory tylko do "glinianek"
map1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 10155 raz(y) 90,52 KB |
map2.jpg
|
|
Plik ściągnięto 10155 raz(y) 80,03 KB |
DSC_1150ww.jpg
|
|
Plik ściągnięto 10155 raz(y) 102,65 KB |
|
_________________ Witam!
|
|
|
|
|
tplucinski
tplucinski
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Wto 28 Kwi, 2009 10:24
|
|
|
No, nie! Zanim zdobyłem się napisanie postu, już jest odpwiedź. Prorocy czy co?
A więc tak miał wyglądać tamten post:
Tydzień temu penetrowaliśmy okolice Węgier w poszukiwaniu kamieni wersalskich. Z niezłym skutkiem a jednocześnie testem OZIego+GPS. W towarzystwie Krzysztofa alpinera, natomiast w ostatniej chwili musiał zrezygnować aszmk. Ciąg dalszy to tereny łowieckie Wilhelma w rejonie Starego Miasta. Do opisu odsyłam http://www.chem.univ.gda....y/graniczne.htm I kilka pytań o obiekty o których mało mi wiadomo.
Podziemne umocnienia ceglane na skarpie Nogatu, jakieś 300 m przed zejściem niemal wprost na słupek F007 (odczytane potem z tracku GPS jako N53,97260 E18,9398)
Płyta kultowa z napisem, na Wachtberg ok. 1,5 km na SW od Starego Miasta (z Messttischblatta OZI podaje N53,87880 E19,35011 jednak do obiektu nie dotarliśmy).
Wreszcie dwa wątki usłyszane od miejscowego rozmówcy: o kasie Dohnów wygrzebanej z gruzów oraz o betonowej grobli na zach. od Jerzwałdu.
I odpowiedź na odpowiedź. To nie może być jakas pozostałość kolejki, bo w terenie jest w miejscu o wielkiej stromiźnie, usytuowanej "do nikąd", z koniecznością ostrego skrętu. W dodatku wiele metrów wyzej niż tamten tor kolejki. Przy okazji zróbcie wizję lokalną z namiarem GPS
miłej wiosny tpl |
|
|
|
|
KrzysztofW
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Wto 28 Kwi, 2009 23:12
|
|
|
aszmbk napisał/a: | umocnieniu skarpy pod kolejkę przemysłową |
Z mapy wynika, że tor dochodził do samej wody! Droga - trasa po torowisku do granicy lasu przebiega poziomo. Na krótkim odcinku w lesie łagodnie opada do wyraźnej platformy. To na krawędzi tej platformy znaleźliśmy ten murek. Od platformy do rzeki jest węższa, ale wyraźna prosta trasa. Myślałem, że kiedyś były tam schody, ale z mapy wynika, że było tam torowisko. Żeby wagoniki mogły być tam opuszczane i potem wciągane na górę musiała być wyciągarka. Ta wyciągarka, konieczna na tym stromym odcinku, mogła (według mnie, powinna) wspomagać przeciąganie wagoników, również na tym łagodniejszym, ale nie poziomym, odcinku. Silnik ciągnący linę mógł stać na tej platformie. Gdzie silnik by nie stał, w miejscu tego murku powinno być kółko, na którym lina zmieniała swoje nachylenie. Takie kółka są pomiędzy szynami kolejek szynowo - linowych, takich jak na Gubałówkę. To, co znaleźliśmy to z pewnością jest fundament tego kółka.
map1_458[1].jpg
|
|
Plik ściągnięto 10078 raz(y) 99,26 KB |
|
|
|
|
|
aszmbk
Moderator
Pomógł: 16 razy
|
Wysłany: Pon 04 Maj, 2009 10:47
|
|
|
Kilka fotek 3.05.2009r
ceg map.jpg
|
|
Plik ściągnięto 10015 raz(y) 97,57 KB |
ceg1.jpg Nad samym Nogatem |
|
Plik ściągnięto 10015 raz(y) 101,2 KB |
ceg2.jpg Stromy odcinek w kierunku cegielni |
|
Plik ściągnięto 10015 raz(y) 100,32 KB |
ceg3.jpg Pozostałość po wyciągarce W kierunku Nogatu |
|
Plik ściągnięto 10015 raz(y) 108,19 KB |
ceg4.jpg Koniec łagodnego odcinka W kierunku Nogatu |
|
Plik ściągnięto 10015 raz(y) 104,11 KB |
|
_________________ Witam!
|
|
|
|
|
aszmbk
Moderator
Pomógł: 16 razy
|
Wysłany: Pon 04 Maj, 2009 10:52
|
|
|
CD
ceg5.jpg Łagodny odcinek W kierunku Nogatu |
|
Plik ściągnięto 10009 raz(y) 107,52 KB |
ceg6.jpg Początek torowiska na skarpie |
|
Plik ściągnięto 10009 raz(y) 108,9 KB |
ceg7.jpg Droga wzdłuż pola prowadząca do cegielni |
|
Plik ściągnięto 10009 raz(y) 93,46 KB |
ceg8.jpg Droga wzdłuż pola prowadząca nad Nogat |
|
Plik ściągnięto 10009 raz(y) 97,77 KB |
|
_________________ Witam!
|
|
|
|
|
KrzysztofW
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Wto 05 Maj, 2009 20:40
|
|
|
Kolega, z którym, rok temu, płynęliśmy kajakami Nogatem przypomniał, że nagabywany, przez Tomka, odnośnie kamieni granicznych starszy pan, mówił coś o "porcie”, w którym załadowywano cegły na jednostki pływające. Wtedy, nie bardzo zrozumieliśmy, o którym miejscu mówił, a wypatrywanie tego "portu" z wody nie dało rezultatów. Ale, miał być pod Węgrami. To, z pewnością, to miejsce. |
|
|
|
|
tplucinski
tplucinski
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sro 06 Maj, 2009 12:37
|
|
|
Sugestie, że może to mieć związek z kolejką cegielnianą są realne w związku z adnotacją na dawnych mapach. Moje wątpliwości budzi usytuowanie. Bo jest w miejscu wyraźnie wyższym, na skraju stromej skarpy. Jeśli miałby to być transport ciężkiego towaru od/do Nogatu do cegielni dość daleko w głębi lądu, to na pierwszy rzut oka, tory powinny być poprowadzone jarem, który schodzi dość równomiernie w dół ba taras rzeki. A według opisywanej wersji – jest to po równym na krawędź skarpy, skąd albo BARDZO stromo w dół, albo łagodnym ale bardzo długim trawersem po zboczu. Przyznaję, że nie szukaliśmy wtedy tej wersji. Cechą mojego kolegi Krzysztofa jest łatwość tworzenia śmiałych koncepcji (podobnie jak chociażby śluza Marzęcino). Czasem trzeba je weryfikować, ale lepsze są one niż brak pomysłu. Może obaj (i on i aszmbk) mają rację? Ot, urok krajoznawstwa w odróżnieniu od zwykłej turystyki.
Dla porządku jeszcze sygnalizuję problem starej płyty pamiątkowej (nagrobek?) niedaleko Węgier.
tpl |
|
|
|
|
Sławomir
|
Wysłany: Czw 25 Lut, 2010 12:58 resztki wyciagu(?)
|
|
|
Ciesze sie ze, pomogliscie rozwiazac zagadke tej budowli,urzadzenia.Bylem tam przypadkowo,chodzac po skarpie miedzy okopami po sowietach. Sadze ze mysl o wyciagu,jest wlasciwa.Znalazlem tam duzo pozostalosci metalowych sugerujacych o tym typie urzadzenia.fragmenty lin metal.kolka zeliwne.(podobnych kól w okolicy lezy 4szt) zaczep do wozka...Przepraszam za jakosc zdjec. |
_________________ poświst |
Ostatnio zmieniony przez Sławomir Czw 25 Lut, 2010 13:03, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Kuglow
Pomógł: 3 razy
|
Wysłany: Czw 25 Lut, 2010 13:58
|
|
|
Sławomir napisał/a: | Przepraszam za jakosc zdjec. | Hmmm...za jaką jakość i jakich zdjęć? |
|
|
|
|
Sławomir
|
Wysłany: Czw 25 Lut, 2010 22:04
|
|
|
przepraszam,pewnie wgralem za duzy format fotek.zamieszczam ponownie
DSC02005.JPG 1.rolka prowadzaca line(?) |
|
Plik ściągnięto 162 raz(y) 134,85 KB |
|
_________________ poświst |
|
|
|
|
Sławomir
|
Wysłany: Czw 25 Lut, 2010 22:10
|
|
|
2.
fundament wyciagu ...jpg fundament wyciagu |
|
Plik ściągnięto 87 raz(y) 117,86 KB |
|
_________________ poświst |
|
|
|
|
Sławomir
|
Wysłany: Czw 25 Lut, 2010 22:14
|
|
|
3.
boczny widok drogi.jpg droga do zjazdu |
|
Plik ściągnięto 90 raz(y) 113,96 KB |
slupek graniczny.jpg granica |
|
Plik ściągnięto 87 raz(y) 124,21 KB |
|
_________________ poświst |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|