Marienburg.pl Strona Główna Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 

Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"

Chronimy Twoją prywatność
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w temacie o RODO


Poprzedni temat «» Następny temat
Ostróda i okolice - Fortyfikacje
Autor Wiadomość
hege22 

Wysłany: Wto 29 Lip, 2008 15:26   Ostróda i okolice - Fortyfikacje

Most kolejowy na Drwęcy był broniony przed nagłym atakiem kozaków przez ceglany blokhauz dla 20 żołnierzy, zbudowany ok. 1905 roku. Miał się on znajdować między mostem a stacją. Czy pozostały jakieś ślady po tym budynku? A może ktoś ma przedwojenne zdjęcie mostu kolejowego?
_________________
Architectura Militaris - Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl/
Ostatnio zmieniony przez Pon 20 Lip, 2009 12:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Wto 29 Lip, 2008 17:14   

Rozejrzę się.
 
 
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Sob 02 Sie, 2008 12:13   

Pytanie dla ekspertów.
Co oznacza na mapie napis "sch", na drugiej mapiej obiekt wyraźniejszy.
Pozwoli mi to na zawężenie poszukiwań blokhausu.

ost most.JPG
Plik ściągnięto 9800 raz(y) 46,88 KB

1932 ost most.JPG
Plik ściągnięto 9800 raz(y) 74,54 KB

 
 
hege22 

Wysłany: Sob 02 Sie, 2008 12:49   

Sch. - Scheune - stodoła :-(
_________________
Architectura Militaris - Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl/
 
 
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Sob 02 Sie, 2008 13:04   

Czy takie obiekty są oznaczone na mapie, czy ukryte.
 
 
hege22 

Wysłany: Sob 02 Sie, 2008 13:25   

Raczej nie były.
Blokhauz znajdował sie blisko torów, budynek mógł być podobny do tych w Drogoszach lub Mikołajkach.

Drogosze


Mikołajki



więcej zdjęć na naszej stronie http://www.fort.xn.pl/
patrz Spis treści-> Umocnione mosty i wiadukty kolejowe [Die Sicherungen an der Posen- Thorn- Insterburger Eisenbahn]
_________________
Architectura Militaris - Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl/
Ostatnio zmieniony przez hege22 Sob 02 Sie, 2008 13:28, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Sob 02 Sie, 2008 14:39   

Już wiem o co chodzi, mieszkałem przez 4 lata bliski mostu i na 99 % stwierdzam, że w promieniu 500 m. od niego, żadnej budowli nie widać. Mogą być jakieś ruiny, ale z tym poczekam do jesieni. Można podjechać autem pod sam most, więc się dokładnie przyjrzę.
 
 
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Nie 24 Sie, 2008 17:45   

Most kolejowy na Drwęcy

100_3328.jpg
Plik ściągnięto 9642 raz(y) 72,97 KB

100_3320.jpg
Plik ściągnięto 9642 raz(y) 102,09 KB

 
 
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Nie 24 Sie, 2008 18:00   

Penetracja pod kątem fortyfikacji.
1. Czy na pewno coś takiego istniało ?
2. Czy obecność koszar w pobliżu torów wykluczała budowę fortyfikacji ?
3. Może chodzi o drugi most z drugiej strony Ostródy przecinający jez. Drwęckie.

100_3292.jpg
Plik ściągnięto 9634 raz(y) 93,24 KB

100_3293.jpg
Plik ściągnięto 9634 raz(y) 85,81 KB

100_3294.jpg
Plik ściągnięto 9634 raz(y) 100,33 KB

bez tytułu.JPG
Plik ściągnięto 9634 raz(y) 87,97 KB

bez tytułu1.JPG
Plik ściągnięto 9634 raz(y) 63,92 KB

 
 
hege22 

Wysłany: Nie 24 Sie, 2008 22:56   

Blokhauz znajdował się przy (jak daleko nie wiem) moście na rzece Drwęca na linii kolejowej Poznań - Toruń - Wystruć (odpada miejscówka nad jeziorem) na wschód od Ostródy (też wskazuje to na most nad rzeką). Obiekt był raczej na zachód od mostu, więc nie ma co szukać na wschód.
Blokhauz był ceglany (taki jak w Drogoszach, bo te w Mikołajkach są późniejsze z 1911r.), ale powinny być ślady po betonowej płycie fundamentowej (cirka 4x3m) i betonowym stropie (grubość ok. 30cm)- cegły ktoś mógł zarąbać, ale po co wywozić beton? Być może znajdziesz jakieś słupki po zasiekach.
Prusacy byli pod wrażeniem jazdy kozackiej, umocnienia przy mostach były zbudowane dla zapobieżenia niespodziewanemu zajęciu obiektów na początku wojny. Dlatego wystawiono stale obsadzone posterunki zdolne obronić most do czasu przybycia posiłków z koszar.
Zachowane przy innych mostach obiekty są zlokalizowane nie dalej niż ok 10 m od torów kolejowych.
_________________
Architectura Militaris - Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl/
Ostatnio zmieniony przez hege22 Nie 24 Sie, 2008 23:00, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Pon 25 Sie, 2008 15:39   

Od wschodniej strony mostu zasieki były zbyteczne, ponieważ na lewo od mostu są bagna do dziś, po prawej teren można było zalać zastawiając śluzę widoczną na zdjęciu, kładka dla pieszych była na wystających szynach widocznych na moście.
Zaintrygował mnie ten gruz, chociaż cegła dziurawka nie pasuje. Deformacja podłoża ziemnego wskazuje jakby coś tu stało. W tym miejscu teren wznosi się kilka m. nad torami, odległość kilkanaście m. od torów.
Po za tym przeszedłem ten teren pieszo i nic ciekawego nie znalazłem, muszę zaczęrpnąć gdzieś języka, bo to szukanie igły ...
 
 
hege22 

Wysłany: Pon 25 Sie, 2008 16:45   

Zasiekami były otoczone same blokhauzy, a nie przedpole. Obiekty nie były przystosowane do długiej obrony (szczególnie przed oddziałami z artylerią), warta nie miała sie dac zaskoczyć przez oddziały dysponujące bronią ręczną.
To nie śluza tylko jaz pietrzący, zwiazany z systemem utrzymywania poziomu wody w Kanale Elbląskim (notabene na utworzenia zalewu potrzeba czasu, o czym przy zaskoczeniu przez npla nie ma mowy).
Niestety lepszych informacji nie mam.
_________________
Architectura Militaris - Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl/
 
 
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Sob 06 Wrz, 2008 12:50   

hege22 napisał/a:
Zasiekami były otoczone same blokhauzy, a nie przedpole. Obiekty nie były przystosowane do długiej obrony (szczególnie przed oddziałami z artylerią), warta nie miała sie dac zaskoczyć przez oddziały dysponujące bronią ręczną.
To nie śluza tylko jaz pietrzący, zwiazany z systemem utrzymywania poziomu wody w Kanale Elbląskim (notabene na utworzenia zalewu potrzeba czasu, o czym przy zaskoczeniu przez npla nie ma mowy).
Niestety lepszych informacji nie mam.

Wszystko wskazuje na to, że Ostróda nie była ufortyfikowana, brak zasiek, bunkrów i blokhaus€w. Poszukiwania w internecie i u miejscowych poszukiwaczy sugeruje istnienie tylko 4 blokhausów, oddalonych o kilkanaście km., od Ostródy czyli Samborowo i Tomaryny na Pasłęce. Najbliższe bunkry ok. 10km. w Starych Jabłonkach.
 
 
hege22 

Wysłany: Sob 06 Wrz, 2008 14:49   

Informacje o blokhauzie w Ostródzie pochodzą z publikacji min Kurta Burka i Krzysztofa Biskupa, które opierały się na dokumentach, zdaje się na inwentaryzacji pruskich fortyfikacji wykonanej w pocz. lat 20-tych XXw. przez Międzyaliancką Komisję Kontroli.

Schrony w St. Jabłonkach są o 30 lat młodsze i należą do tzw. pozycji Olsztyneckiej
_________________
Architectura Militaris - Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl/
 
 
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Pon 08 Wrz, 2008 15:37   

Szukam dalej.
Ostatnio zmieniony przez Milek Czw 28 Maj, 2009 11:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
MP44 

Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 12 Paź, 2008 22:15   

Milek45 napisał/a:
hege22 napisał/a:
Zasiekami były otoczone same blokhauzy, a nie przedpole. Obiekty nie były przystosowane do długiej obrony (szczególnie przed oddziałami z artylerią), warta nie miała sie dac zaskoczyć przez oddziały dysponujące bronią ręczną.
To nie śluza tylko jaz pietrzący, zwiazany z systemem utrzymywania poziomu wody w Kanale Elbląskim (notabene na utworzenia zalewu potrzeba czasu, o czym przy zaskoczeniu przez npla nie ma mowy).
Niestety lepszych informacji nie mam.

Wszystko wskazuje na to, że Ostróda nie była ufortyfikowana, brak zasiek, bunkrów i blokhaus€w. Poszukiwania w internecie i u miejscowych poszukiwaczy sugeruje istnienie tylko 4 blokhausów, oddalonych o kilkanaście km., od Ostródy czyli Samborowo i Tomaryny na Pasłęce. Najbliższe bunkry ok. 10km. w Starych Jabłonkach.


Mala korekta, podstawa linia umocnien znajdowala sie pomiedzy jeziorem jakuba a jeziorem ornowskim. Szczegolnie dobrze zachowane relikty znajduja sie na starym torze moto crossu, gdzie sa pelne linie transzei i resztki ceglanych schronow. Lokalizacja jeziorna jest wlasciwa byly tam ceglane stanowiska oslonowe. Byly tez zasieki ale z tego co pamietam ok. polowy lat 90tych zabrali je zlomiarze. Byly uzasadnione poniewaz podczas calej bitwy mazurskiej, rosjanie stosowali manewry konne mozliwe do wykonania nawet na takich waskich gardzielach np. m.in. zwiadu oraz pozycji ruchomych. Nie mam natomiast zadnej wiedzy czy faktycznie podczas pierwszej wojny swiatowej umocnienia te zostaly uzyte. Podczas drugiej wojny oczywiscie tak.
_________________
Ich bin ein Preusse, kennst Du meinen Farben?
Ostatnio zmieniony przez MP44 Nie 12 Paź, 2008 22:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
hege22 

Wysłany: Pon 13 Paź, 2008 20:37   

Nawet jeżeli są to umocnienia z I wś (w co wątpię- obecność w latach 90-tych zasieków i ceglane budowle wskazują raczej na jakiś powojenny poligon), to nie są to pozostałości poszukiwanego blokhauzu broniącego mostu na Drwęcy (cirka 2 km w linii prostej, nawet nie są przy linii kolejowej) :cry:
Pozdrowienia
_________________
Architectura Militaris - Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl/
Ostatnio zmieniony przez hege22 Pon 13 Paź, 2008 20:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
MP44 

Pomógł: 1 raz
Wysłany: Wto 14 Paź, 2008 08:31   

Przesmyk prz jeziorze mial ceglane stanowiska oslonowe a nie fort. Juz latach 80tych byly to smutne resztki plus maly ceglany kanal. Umocnienia z przesmyku miedzy jeziorami nie maja z poszukiwanym blokauzem nic wspolnego.
_________________
Ich bin ein Preusse, kennst Du meinen Farben?
 
 
hege22 

Wysłany: Wto 14 Paź, 2008 19:27   

Skąd Twój wniosek, że te "smutne resztki" to były umocnienia? Cegła raczej nie była używana do budowy "bunkrów", poza wartowniami- za mała odporność.
_________________
Architectura Militaris - Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl/
 
 
MP44 

Pomógł: 1 raz
Wysłany: Wto 14 Paź, 2008 19:36   

Stanowiska oslonowe nie sluza do walki, stanowia lacze dla evtl. stawienia opru lub zwyczajnej komunikacji. Mieszcza sie mimo to w kategorii umocnien. Poza tym budowle sprzed 1928 roku z terenu Prus zawsze w orginalnym planie posiadaly takowe usprawnienia, transzeja po doswiadczeniach pierwszej wojny swiatowej nie byla juz az tak godna zaufania. Pisal o tym juz w 1924 roku general Hammerstein.
_________________
Ich bin ein Preusse, kennst Du meinen Farben?
 
 
hege22 

Wysłany: Wto 14 Paź, 2008 20:06   

Nadal pytam. dlaczego akurat te "smutne resztki" nazywasz umocnieniami? Książka, czyjeś wspomnienia, czy inne źródło?
Pytanie teoretyczne, bo nie znam okolicy.
_________________
Architectura Militaris - Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl/
 
 
MP44 

Pomógł: 1 raz
Wysłany: Wto 14 Paź, 2008 22:30   

To sa moje wlasne wspomnienia plus wiedza ogolno wojskowa. Poza tym te 20 lat temu wciaz byly tam zaglebienia sugerujace resztki transzei badz kulochwytu. Poniewaz jednak byly to naprawde skromne relikty napisalem o smutnych resztkach. Niestety nie mam zadnych danych o walkach w rejonie Osterode z okresu pierwszej wojny, ktore by mi pomogly w ustaleniu czy to faktycznie jakies instalacje OC z czasow prlu czy tez moje podejrzenie jest sluszne. Tak czy inaczej to nie byly tuneliki do kabli czy rur evtl. inne urzadzenia kolejowe.
Wroce jeszcze do cegly, otoz odpornosc muru ceglanego na pociski malokalibrowe jest wieksza niz sie przypuszcza. Przy zastosowanej technice mur - przerwa powietrzna mur, kula nawet z owczesnych dzial polowych nie mogla go przebic. Jak do tego dodamy rodzaj cegiel wkladki klinkierowe etc... otrzymujemy solidne stanowisko do walki z piechota i artyleria polowa. Oczywiscie jak wezmiemy haubice 120mm to zaczyna sie pod gorke, tyle, ze jezeli sa to umocnienia na taim przesmyku nasuwaja mi sie dwa wnioski po pierwsze, gdzie nalezalo by zamontowac stanowsko haubic by mogly sie wstrzelic na czas przewidziany atakiem. Druga sprawa: na ile mogl sobie pozwolic architekt tychze skor jest to wlasciwie waski pas ziemii pomiedzy zbiornikami wodnymi, na 100% podmyty?
Kwestia dodatkowa: ile haubic 120 mm i wiekszych mieli Rosjanie w roku 1914?
Wg. mnie to tlumaczylo by instalacje ceglane w miejsce betonu nie tylko w tym miejscu. Jest tez zanalogia z wspomnianym przeze mnie przesmykiem pomiedzy jeziorami Jakuba i Ornowskie, jest to dla przypomnienia ok. 2 km dalej w tej samej lini.
_________________
Ich bin ein Preusse, kennst Du meinen Farben?
Ostatnio zmieniony przez MP44 Wto 14 Paź, 2008 22:39, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
degrengolada 

Wysłany: Czw 20 Lis, 2008 13:02   

na marginesie tematu- może między Jakuba i Ornowskim istniała jakaś "linia obrony" ale transzeje i okopy były kopane w latach 50 bo to były rejony alarmowe białych koszar, zanim zdewastowano teren pod tor motocrosowy.
 
 
hege22 

Wysłany: Sob 13 Gru, 2008 11:02   

Kolega Pucior znalazł w czeluściach netu zdjęcia słupków od zasieków w pobliżu mostu na Drwęcy. Blokhauz powinien być (a dokładnie był) w pobliżu.
http://www.jezioro.com.pl...acz.html?id=557

ostroda1171449875.jpg
Plik ściągnięto 5176 raz(y) 115,34 KB

_________________
Architectura Militaris - Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl/
 
 
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Pią 09 Sty, 2009 09:57   

hege22 napisał/a:
Kolega Pucior znalazł w czeluściach netu zdjęcia słupków od zasieków w pobliżu mostu na Drwęcy. Blokhauz powinien być (a dokładnie był) w pobliżu.
http://www.jezioro.com.pl...acz.html?id=557

Czy odnośnie tej fotki masz kontakt z autorem , chodzi mi o przybliżoną lokalizację obiektu, odległość od mostu, która to strona torowiska ? Jeśli nie to wiosną połażę sobie po terenie.
 
 
hege22 

Wysłany: Pią 09 Sty, 2009 21:04   

Cóż nie znam autora, nawet to nie ja nie znalazłem te zdjęcie.
Jedyne odniesienie to słupy i że tor idzie po nasypie. Zero danych niestety :cry:
_________________
Architectura Militaris - Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl/
 
 
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Pią 09 Sty, 2009 21:15   

hege22 napisał/a:
Cóż nie znam autora, nawet to nie ja nie znalazłem te zdjęcie.
Jedyne odniesienie to słupy i że tor idzie po nasypie. Zero danych niestety :cry:

Jestem teraz na tygodniowym zaległym urlopie i miałem min. spenetrować teren , ale zima mnie zaskoczyła jak i drogowców. Detale są niewielkie, poczekamy do wiosny.
 
 
Gdańszczanka 
Zwiedzacz


Wysłany: Sob 11 Kwi, 2009 14:28   

Milek45 napisał/a:
kontakt z autorem


Zajrzyj Milku na www.sercemazur.pl, tam znajdziesz Puciora :-)
_________________
...ze słońcem w kieszeni i chmurą gradową...
...i mściwym toporem krzyżackim....
 
 
 
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Sob 11 Kwi, 2009 14:31   

Gdańszczanka napisał/a:
Milek45 napisał/a:
kontakt z autorem


Zajrzyj Milku na www.sercemazur.pl, tam znajdziesz Puciora :-)

Ale numer :shock: nie wiem o co chodzi ? i do tego strona nie działa
 
 
Gdańszczanka 
Zwiedzacz


Wysłany: Sob 11 Kwi, 2009 14:40   

Milek45 napisał/a:
hege22 napisał/a:
Kolega Pucior znalazł w czeluściach netu zdjęcia słupków od zasieków w pobliżu mostu na Drwęcy. Blokhauz powinien być (a dokładnie był) w pobliżu.
http://www.jezioro.com.pl...acz.html?id=557

Czy odnośnie tej fotki masz kontakt z autorem , chodzi mi o przybliżoną lokalizację obiektu, odległość od mostu, która to strona torowiska ? Jeśli nie to wiosną połażę sobie po terenie.


to było 9 stycznia, ale ja mam zaległości w czytaniu Forum i dopiero teraz trafiłam na wpis... i źle wpisalam adres strony... przepraszam :ops:

www.sercemazur.pl

:mrgreen:
_________________
...ze słońcem w kieszeni i chmurą gradową...
...i mściwym toporem krzyżackim....
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group