|
Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...
|
Ogłoszenie |
Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"
Chronimy Twoją prywatność Więcej informacji na ten temat znajdziesz w temacie o RODO |
Bytów - tajemnica Alter Bahnhof |
Autor |
Wiadomość |
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 09:26
|
|
|
feyg napisał/a: | Kösternitz napisał/a: | Zaznaczony przez Nowmira budynek istnieje do dzisiaj. Prawdopodobnie znajdowały się tam tylko magazyny.
Budynek dworca znajdował się na zachód od budynku mieszkalnego kierownictwa stacji i obecnie nie istnieje.
. |
Na jakiej podstawie tak sądzisz? Właśnie budynek zaznaczony przez Nowmira zdecydowanie bardziej pasuje bryłą do prawdopodobnego pierwszego bytowskiego dworca (parterowy barak z "pruskiego muru" połączony z magazynem), Polecam lekturę tego wątku |
Może za bardzo sugeruję się podaną przez autora artykułu relacją położenia względem tzw. budynku
mieszkalnego kierownictwa stacji. |
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 10:24
|
|
|
Znajdujący się przy drodze do miasta, w bezpośrednim otoczeniu dworca, budynek mieszkalny pracowników
kolejowych. Prawdopodobnie należy do najstarszej zabudowy.
Budynek mieszkalny1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24266 raz(y) 95,29 KB |
Budynek mieszkalny2.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24266 raz(y) 84,77 KB |
4.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24266 raz(y) 110,17 KB |
|
|
|
|
|
Cayenka
Pomogła: 2 razy
|
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 10:43
|
|
|
Głowy nie dam, bo nigdy tam nie byłam, ale na mój rozum (całkiem laicki w tych sprawach), patrząc na mapę, postawiłabym na ten czerwony prostokąt tuż nad napisem rzec (dworzec) |
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 11:53
|
|
|
Cayenka napisał/a: | Głowy nie dam, bo nigdy tam nie byłam, ale na mój rozum (całkiem laicki w tych sprawach), patrząc na mapę, postawiłabym na ten czerwony prostokąt tuż nad napisem rzec (dworzec) |
Wskazany budynek jest w rzeczywistości wielorodzinnym, szeregowym budynkiem mieszkalnym pracowników kolejowych ( wraz z budyneczkami gospodarczymi ).
Wybudowano go w latach 20 - 30 tych ( ? ), gdy stacja przestała już pełnić swoją rolę. Chodziło o zagospodarowanie terenu, będącego w posiadaniu kolei.
A.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24237 raz(y) 70,45 KB |
B.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24237 raz(y) 80 KB |
C.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24237 raz(y) 107,49 KB |
D.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24237 raz(y) 69,99 KB |
E.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24237 raz(y) 76,94 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 21:43
|
|
|
Nie tylko we wspomnianym w poprzednim poście miejscu wybudowano budynki mieszkalne. Stało się to również
w północno - wschodniej części, na skraju równi stacyjnej.
1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24206 raz(y) 72,32 KB |
2.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24206 raz(y) 90,89 KB |
3.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24206 raz(y) 91,19 KB |
4.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24206 raz(y) 79,4 KB |
5.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24206 raz(y) 78,36 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 21:44
|
|
|
Jeszcze kilka zdjęć.
12.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24202 raz(y) 110,26 KB |
13.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24202 raz(y) 99,57 KB |
|
Ostatnio zmieniony przez Sob 22 Sie, 2009 15:33, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 21:47
|
|
|
Ten sam zespół budynków, sfotografowany z drugiej strony.
6.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24198 raz(y) 83,79 KB |
7.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24198 raz(y) 97,66 KB |
8.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24198 raz(y) 94,47 KB |
9.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24198 raz(y) 89,03 KB |
10.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24198 raz(y) 83,95 KB |
|
|
|
|
|
nowmir
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 23:52
|
|
|
Kösternitz napisał/a: | feyg napisał/a: | Kösternitz napisał/a: | Zaznaczony przez Nowmira budynek istnieje do dzisiaj. Prawdopodobnie znajdowały się tam tylko magazyny.
Budynek dworca znajdował się na zachód od budynku mieszkalnego kierownictwa stacji i obecnie nie istnieje.
. |
Na jakiej podstawie tak sądzisz? Właśnie budynek zaznaczony przez Nowmira zdecydowanie bardziej pasuje bryłą do prawdopodobnego pierwszego bytowskiego dworca (parterowy barak z "pruskiego muru" połączony z magazynem), Polecam lekturę tego wątku |
Może za bardzo sugeruję się podaną przez autora artykułu relacją położenia względem tzw. budynku
mieszkalnego kierownictwa stacji. |
Po obejrzeniu zdjęć, jestem przekonany, że budynek znajdujący się w zaznaczonym przeze mnie miejscu jest dawnym dworcem. Widać to wyraźnie po charakterystycznym wyglądzie, oraz ulicy Stary Dworzec skręcającej pod parterowy budynek (plac dworcowy) a następnie na ładownię. Położony jest on na południowy zachód od budynku mieszkalnego kierownictwa stacji.
Dla przykładu Gardeja:
http://www.kolej.one.pl/i...1&photoid=32017
http://www.kolej.one.pl/i...-1&photoid=8023
oraz pobliski Ugoszcz:
http://www.kolej.one.pl/i...1&photoid=13365
Kösternitz masz może zdjęcie tego parterowego budynku (dworca) od strony wschodniej? |
Ostatnio zmieniony przez nowmir Nie 12 Lip, 2009 00:03, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 12 Lip, 2009 01:08
|
|
|
Chyba tylko to.
Budynek kolejowy od strony północno - wschodniej.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24173 raz(y) 62,66 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 12 Lip, 2009 01:17
|
|
|
Ten sam budynek, a raczej zespół budynków z drugiego szczytu.
Budynek kolejowy od strony południowo - zachodniej.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24170 raz(y) 83,93 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 12 Lip, 2009 01:26
|
|
|
A teraz zbliżenie do budynku i można zauważyć chyba jedyny autentyczny fragment brukowanej drogi dworcowej.
Droga dworcowa.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24393 raz(y) 66,1 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 12 Lip, 2009 17:00
|
|
|
Wróćmy jeszcze raz do magazynu o drewniano - kamiennej konstrukcji. Prawdopodobnie służył on
do ekspedycji zwierząt żywych.
Budynek magazynu od południa.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24374 raz(y) 87,59 KB |
Budynek magazynu od północy.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24374 raz(y) 69,77 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Pon 13 Lip, 2009 22:08
|
|
|
Koniec równi stacyjnej i wylot dawnego toru szlakowego w kierunku Korzybia.
Starotorze.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24344 raz(y) 88,41 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sro 15 Lip, 2009 12:29
|
|
|
Autor artykułu podjął próbę odtworzenia zasadniczego układu torowego stacji na początku jej funkcjonowania.
O ile dobrze zrozumiałem jego opis to wyglądał on mniej więcej tak :
Plan.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24304 raz(y) 112,93 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Czw 16 Lip, 2009 19:04
|
|
|
Zauważmy jednak że w przypadku powyższego rozwiązania wejście do budynku mieszkalnego kierownictwa
stacji wychodzi wprost na tory.
Dzieci ówczesnych kolejarzy nudziły się i bawiły w chowanego przed nadjeżdżającym parowozem
Nie uważam za możliwe aby usytuowano budynek mieszkalny na międzytorzu.
A więc jak było ?
Budynek mieszkalny kierownictwa stacji.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24272 raz(y) 96,74 KB |
Budynek mieszkalny od strony zachodniej.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24272 raz(y) 86,38 KB |
|
|
|
|
|
feyg
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Czw 16 Lip, 2009 23:58
|
|
|
Kösternitz napisał/a: |
Nie uważam za możliwe aby usytuowano budynek mieszkalny na międzytorzu. |
I słusznie |
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
|
|
|
|
KrzysztofW
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Pią 17 Lip, 2009 20:28
|
|
|
Kösternitz napisał/a: | Autor artykułu podjął próbę odtworzenia zasadniczego układu torowego stacji na początku jej funkcjonowania. |
A czy ten autor, jakoś wyjaśnia, skąd takie przypuszczenie, bo:
feyg napisał/a: | Kösternitz napisał/a: |
Nie uważam za możliwe aby usytuowano budynek mieszkalny na międzytorzu. |
I słusznie |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Pią 17 Lip, 2009 20:46
|
|
|
KrzysztofW napisał/a: | Kösternitz napisał/a: | Autor artykułu podjął próbę odtworzenia zasadniczego układu torowego stacji na początku jej funkcjonowania. |
A czy ten autor, jakoś wyjaśnia, skąd takie przypuszczenie, bo:
feyg napisał/a: | Kösternitz napisał/a: |
Nie uważam za możliwe aby usytuowano budynek mieszkalny na międzytorzu. |
I słusznie |
|
Na podany e-mail każdemu wyślę skany artykułu, można więc będzie przeanalizować myśl autora |
|
|
|
|
nowmir
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Pią 17 Lip, 2009 23:12
|
|
|
Aby odtworzyc układ torów na stacji Bytów trzeba by przeanalizować inne "ślepe" stacje z tego okresu: Świecie 1888, Nowy Dwór Gdański 1886, Łasin 1886, Łeba 1899, Nowe 1904, Gniew 1905. Trzy pierwsze posiadały parterowy dworzec typu barakowego z doklejonym magazynem.
A najlepiej to poszukać planu w Archiwum Państwowym w Gdańsku - Oddział w Gdyni, ul Hutnicza 42, lub w Archiwach w Koszalinie i Szczecinie. Z tego co mi wiadomo Bytów nie należał do Dyrekcji Gdańskiej. |
|
|
|
|
feyg
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sob 18 Lip, 2009 08:30
|
|
|
Nowe nie za bardzo pasuje do tego zestawu (Kleinbahn), za to dorzuciłbym Chełmno (pierwotnie też był tam barak). Do Bytowa wedle fotografii pasowałbyi Łasin, gdyby nie to, że wyjazd ze stacji znajdował się w Łasinie z drugiej strony. Generalnie zauważyłem że magazyny ekspedycji towarowej w przypadku "ślepych" stacji znajdowały się za dworcem:
Łasin (zbiory własne)
Nowy Dwór Gdańśki |
|
|
|
|
nowmir
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 19 Lip, 2009 17:53
|
|
|
feyg napisał/a: | Do Bytowa wedle fotografii pasowałbyi Łasin, gdyby nie to, że wyjazd ze stacji znajdował się w Łasinie z drugiej strony. Generalnie zauważyłem że magazyny ekspedycji towarowej w przypadku "ślepych" stacji znajdowały się za dworcem: |
W Łasinie wyjazd znajdował się z tej samej strony co w Bytowie. Układ budynków: magazyn, dworzec, ustępy, budynek mieszkalny.
Opis pierwszej stacji Bytów zamieszczony w Świecie Kolei 9/2003 jest niejasny. Wiadomo, że od toru głównego (szlakowego, zakończonego kozłem oporowym) odchodził po jednej stronie tor główny dodatkowy (do oblotu składu) a po drugiej dwa lub trzy obsługujące plac ładunkowy i magazyn. Podobno te ostatnie obiegały budynki stacyjne, co nie jest ani ani funkcjonalne ani bezpieczne. Ponadto autor miesza strony świata. Gdyby brać ten opis dosłownie to ładownia i tory dodatkowe, by musiały znajdować się od strony rzeki i jakimś cudem obiegać budynki znajdujące się od strony miasta.
Podobnie jak Feyg stawiam na układ a'la Łasin, tylko bez parowozowni i wieży wodnej.
Łasin 1931.jpg Żrodło: Reprodukcja ze Świata Kolei 2/2004. Oryginał: sygn.1081.2 Eisenbahndirection Danzig 1846-1944 w Archiwum Państwowym w Gdańsku, oddział w Gdyni. |
|
Plik ściągnięto 7409 raz(y) 104,36 KB |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|