Marienburg.pl Strona Główna Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 

Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"


Poprzedni temat «» Następny temat
Malborskie mosty
Autor Wiadomość
malgos 
Znawca
Depresję leczę wsią...

Pomogła: 7 razy
Wysłany: Sob 10 Lut, 2007 22:37   Malborskie mosty

Na pierwszy ogień - most kolejowy


6 lipca 1845 roku król Fryderyk Wilhelm IV zarządza utworzenie Królewskiej Komisji Budowy Mostów z siedzibą w Tczewie i tym samym możemy uznać to za początek działań zmierzających to utworzenia "Ostbahn" mającej na celu połączenie linią kolejową Berlina z Królewcem.

Stworzenie projektu i planów powierzono dwóm inżynierom - Karolowi Lentzemu i Spittelowi. Jako że to forum malborskie skupię się głównie na moście nad nogatem pomijając równie piękny most tczewski.

Kierownikiem budowy mostu w Malborku został Hermann Lohse, późniejszy budowniczy mostów na Renie i łabie. Lohse Odwołany do Kolonii przekazuje budowę inspektorowi budowlanemu Schmidtowi w 1857 roku zastąpinonemu z kolei przez mistrza budowlanego Neumanna. W przeciwieństwie do mostu tczewskiego - malborski był krótszy (dwa przęsła), zaś wieże były przekroju kwadratowego. Filary brzegowe ukończono w roku 1853, środkowy w roku 1854, żelazne kratownice zaś założono w roku 1857. W roku 1858 8 grudnia nastąpiło przekazanie obu mostów Królewskiej Dyrekcji Kolei w Bydgoszczy a 24 sierpnia roku następnego rozwiązano Królewską Komisję Budowy Mostów. Całkowity koszt budowy obydwu obiektów - mostu tczewskiego i malborskiego zamknął się kwotą 30 mln marek. Długość mostu przez Nogat wynosiła 209,65m, do sześciu wież ustawionych na trzech filarach prowadziły przedbramia zaś od strony zachodniej dodatkowo dwa masywne budynki pełniące rolę wartowni. Ruch pieszych odbywał się po zewnętrzej części mostu nie omijając wież a przechodząc przez nie. Wracając do bram wjazdowych - wschodnia brama ozdobiona została rzeźbą figuralną księcia Albrechta Hohenzolerna (ostatni Wielki Mistrz Zakonu) zaś zachodnia postacią Wielkiego Mistrza Hermanna von Salza.

Jak wygląda to dzisiaj wiedzą zapewne wszyscy mieszkańcy Malborka, most wysadzony w 1945 to dziś tylko szczątki filarów i przyczółków.

Ciekawostką jest że twórca obu mostów - architekt Fryderyk August Stuler najprawdopodobniej projektowanie zaczął od malborskiego chcąc nawiązać do architektury Malborka jak i samego zamku.

na podstawie: "Studia nad architekturą Gdańska i Pomorza", Neogotycka architektura mostów kolejowych w Tczewie i Malborku - Dagmara Wołodźko, 2004

Marienburg 1.jpg
Plik ściągnięto 17211 raz(y) 28,64 KB

Marienburg 2.jpg
Plik ściągnięto 17210 raz(y) 22,39 KB

 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Nie 11 Lut, 2007 10:50   

Kilka innych zdjęć lub fragmentów.

most kolejowy.jpg
Plik ściągnięto 17198 raz(y) 44,1 KB

most kolejowy 3.jpg
Plik ściągnięto 17198 raz(y) 38,23 KB

most kolejowy 1947.jpg
Rok 1947
Plik ściągnięto 17198 raz(y) 41,8 KB

mosty na nogacie.jpg
Plik ściągnięto 17198 raz(y) 51,1 KB

 
 
malgos 
Znawca
Depresję leczę wsią...

Pomogła: 7 razy
Wysłany: Nie 11 Lut, 2007 11:04   

Na zdjęciu "most kolejowy 1947" jest wybudowany późniejszy most, po wojnie użytkowany już jako jedyny - kolejowy.
Ostatnio zmieniony przez malgos Nie 11 Lut, 2007 13:04, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Nie 11 Lut, 2007 11:12   

No to ja pójdę i zrobię zdjęcia ruin.. 8-)
 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Nie 11 Lut, 2007 14:56   

Należy pamiętać, że most drogowy miał pas przeznaczony dla kolejki wąskotorowej, dlatego na pierwszym zdjęciu malgos widać dorożki, natomiast na drugim jest ten sam most, a nie ma na tych zdjęciach most kolei normalnotorowej, który pojawia się na innych w tym temacie

most kolejowy 5.jpg
Plik ściągnięto 17184 raz(y) 28,08 KB

most kolejowy 4.jpg
Plik ściągnięto 17184 raz(y) 27,18 KB

 
 
malgos 
Znawca
Depresję leczę wsią...

Pomogła: 7 razy
Wysłany: Nie 11 Lut, 2007 18:30   

Azaziz napisał/a:
Należy pamiętać, że most drogowy miał pas przeznaczony dla kolejki wąskotorowej


Wynikałoby z tego że po wybudownaiu drugiego mostu, który przejął kolej, pierwszy służył jako drogowy z pasem kolejki wąskotorowej :?:
 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Nie 11 Lut, 2007 18:45   

Tzw stary most kolejowo-drogowy służył po zainstalowaniu kolejki wąskotorowej min do dowozu buraków z Żuław do cukrowni w Malborku oraz tory kierowały się do dworca kolei wąskotorowej

Na zdjęciu most przed montażem torów.

NA drugim zdjeciu (źródło: http://www.ruciane-nida.o...topic.php?t=509 - lyck) widać filary drugiego mostu który stał tuż obok mostu kolei normalnotorowej na ostatnim zdjęciu pozostałości filarów obecne do dziś

most kolejowo drogowy bez torow.jpg
Plik ściągnięto 17174 raz(y) 25,45 KB

Malbork-Ty23.jpg
Plik ściągnięto 17052 raz(y) 48,07 KB

26020302g.jpg
Plik ściągnięto 17174 raz(y) 99,92 KB

 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Pią 16 Lut, 2007 07:47   

Inne ujęcie - most kolejowy

Malbork most.jpg
Plik ściągnięto 17166 raz(y) 24,98 KB

 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Pią 16 Lut, 2007 21:40   

Most w tle

most w tle.jpg
Plik ściągnięto 17035 raz(y) 81,8 KB

 
 
vonplauen 


Pomógł: 5 razy
Wysłany: Sob 17 Lut, 2007 02:28   

No to jeszcze jedno ujęcie
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group