Marienburg.pl Strona Główna Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 

Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"

Chronimy Twoją prywatność
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w temacie o RODO


Poprzedni temat «» Następny temat
Lipusz - stacja kolejowa
Autor Wiadomość
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2009 17:04   Lipusz - stacja kolejowa

Uroczyste otwarcie stacji w Lipuszu odbyło się 15 lipca 1900. Początkowo do stacji docierała tylko linia z Kościerzyny. Lipusz od początku był projektowany i budowany jako lokalny węzeł kolejowy, w którym krzyżowały się linie łączące trzy miasta powiatowe: Kościerzynę, Chojnice i Bytów. Dodatkowo w Lupuszu miała stacjonować drużyna manewrowa, która łączyła i dzieliła pociągi relacji łączonych. W 1901 roku otwarto linię do Bytowa a dnia 1 lipca 1902, po otwarciu linii do Chojnic, Lipusz stał się węzłem kolejowym. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości linia Lipusz-Bytów (obecnie Lipusz-Korzybie) została przecięta granicą polsko-niemiecką tuż przed stacją Róg. Lipusz znajdował się wówczas po stronie polskiej. W czerwcu 1920 roku linia została rozebrana aż do granicy, a stacja przestała spełniać funkcję węzła. W roku 1939, już po rozpoczęciu wojny, Niemcy odbudowali brakujący fragment linii.
1945-1989
Po II wojnie światowej Linia Lipusz- Korzybie w całości znalazła się po stronie polskiej. Przez cały okres PRL Lipusz był węzeł kolejowym obsługującym lokalne pociągi osobowe oraz pociągi towarowe. W latach 60. składano i rozkładano tu pociągi kursujące na trasie Kościerzyna-Bytów/Chojnice.
po 1990
W rozkładzie jazdy z 1990/92 przez Lipusz przejeżdżało 6 par pociągów Kościerzyna - Chojnice w tym jedna para w relacji wydłużonej aż do Gdyni Głównej, para pociągów Lipusz - Kościerzyna i Lipusz - Chojnice oraz 4 pary pociągów Lipusz - Bytów. W następnym rozkładzie 92/93 zmniejszono o 1 liczbę par pociągów Kościerzyna - Chojnice jednakże przedłożono jeszcze jedną do Gdyni, liczba pociągów do Bytowa się nie zmieniła, jednakże był to ostatni rozkład w którym występowały pociągi na tej trasie. W 1993 roku w czasie fali likwidacji lokalnych linii kolejowych zlikwidowano połączenie Bytów-Kościerzyna, od tej pory przy tabeli 381b występuje notatka Ruch pociągów wstrzymany do odwołania, która utrzymuje się aż do rozkładu 96/97. Od tej pory przez Lipusz przejeżdżają jedynie pociągi relacji Kościerzyna-Chojnic . Ze względu na bardzo słaby stan torowiska planowano również fizyczną likwidację linii do Bytowa, jednakże po interwencji samorządowców z gminy Bytów i przekazaniu linii w użytkowanie spółce Pol-Miedź Trans z Lubina zachowano ją przynajmniej dla ruchu towarowego.
Info - Wikipedia.

Na zdjęciu posterunek odgałęźny Lipusz R31,umożliwiający wraz z posterunkiem Lipusz R32 bezpośrednią
komunikację w relacji Kościerzyna - Bytów oraz fragment przejazdu drogi lokalnej Lipusz - Sulęczyno.

Tor na lewo do Lipusza i Chojnic, na prawo do Bytowa.jpg
Plik ściągnięto 391 raz(y) 90,29 KB

 
 
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2009 17:07   

Droga na dworzec i stojące przy nim domy mieszkalne pracowników kolei.

Dom mieszkalny pracowników kolei 1.jpg
Plik ściągnięto 349 raz(y) 80,21 KB

Dom mieszkalny pracowników kolei 2.jpg
Plik ściągnięto 358 raz(y) 99,67 KB

Dom mieszkalny pracowników kolei 3.jpg
Plik ściągnięto 335 raz(y) 89,13 KB

Domy mieszkalne pracowników kolei - widok od strony torów.jpg
Plik ściągnięto 376 raz(y) 107,61 KB

 
 
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2009 17:13   

Budynek dworca.

Budynek dworca od strony południowej.jpg
Plik ściągnięto 360 raz(y) 69,73 KB

Budynek dworca od strony wschodniej.jpg
Plik ściągnięto 354 raz(y) 101,59 KB

Budynek dworca od strony północnej.jpg
Plik ściągnięto 344 raz(y) 84,69 KB

Budynek dworca - magazyn od strony drogi.jpg
Plik ściągnięto 343 raz(y) 89,63 KB

Budynek dworca - magazyn od strony placów ładunkowych.jpg
Plik ściągnięto 368 raz(y) 84,38 KB

 
 
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2009 17:15   

Perony.

Peron - widok w kierunku Chojnic.jpg
Plik ściągnięto 394 raz(y) 76,43 KB

Perony - widok w kierunku Kościerzyny ( i Bytowa ).jpg
Plik ściągnięto 388 raz(y) 90,21 KB

 
 
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2009 17:25   

Drzwi wejściowe, wnętrze budynku i toalety dworcowe.

Budynek dworca - drzwi wejściowe do poczekalni.jpg
Plik ściągnięto 352 raz(y) 87,92 KB

Budynek dworca - wnętrze poczekalni.jpg
Plik ściągnięto 356 raz(y) 53,64 KB

Dawne toalety dworcowe.jpg
Plik ściągnięto 366 raz(y) 85,21 KB

 
 
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2009 17:29   

Place ładunkowe i znajdujący się przy nich budynek, prawdopodobnie dawny magazyn i ekspedycja towarowa.

Place ładunkowe - widok od budynku dworca.jpg
Plik ściągnięto 376 raz(y) 96,29 KB

Budynek przy placu ładunkowym od wschodu.jpg
Plik ściągnięto 325 raz(y) 73,76 KB

Budynek przy placu ładunkowym od zachodu.jpg
Plik ściągnięto 341 raz(y) 90,4 KB

 
 
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2009 17:33   

Lokomotywownia i wieża wodna.

Na lewo wyjazd do Bytowa, pośrodku wjazd do lokomotywowni, na prawo wyjazd do Kościerzyny.jpg
Plik ściągnięto 440 raz(y) 81,09 KB

Lokomotywownia od południa.jpg
Plik ściągnięto 415 raz(y) 104,9 KB

Lokomotywownia i wieża wodna od zachodu.jpg
Plik ściągnięto 369 raz(y) 111,91 KB

Wieża wodna od wschodu.jpg
Plik ściągnięto 357 raz(y) 61,16 KB

 
 
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2009 17:37   

Pozostałe widoki z terenu stacji.

Naprężacz, w tle lokomotywownia.jpg
Plik ściągnięto 360 raz(y) 78,39 KB

Widok na teren stacji od lokomotywowni.jpg
Plik ściągnięto 402 raz(y) 107,08 KB

Wjazd na stację z kierunku Bytowa.jpg
Plik ściągnięto 386 raz(y) 100,73 KB

Wyjazd ze stacji w kierunku Bytowa.jpg
Plik ściągnięto 355 raz(y) 91,69 KB

Wyjazd ze stacji w kierunku Kościerzyny.jpg
Plik ściągnięto 385 raz(y) 89,59 KB

 
 
Hamburger 

Pomógł: 1 raz
Wysłany: Sro 09 Wrz, 2009 10:18   

Warto jeszcze dodać że niewiele brakowało, by stacja w Lipuszu sto lat temu stała się węzłem 4-ro kierunkowym. Otóż w 1907 r. powstały plany budowy linii Pomysk Wielki - Sulęczyno - Sierakowice, które miejscowy samorząd chciał uzupełnić przez budowę odcinka Lipusz - Sulęczyno. Niestety, sprzeciwił się temu minister robót publicznych w Berlinie, uznając ten 18 km odcinek (biegnący przez las) za mało rentowny i wniosek odrzucił.

W okresie międzywojennym pozostawiono trójkąt który służył do obracania lokomotyw. Wtedy przez stację w Lipuszu przejeżdżały bezpośrednie pociągi m.in. relacji Gniezno - Nakło n/Not.- Chojnice - Kościerzyna - Skarszewy - Smętowo/Kartuzy - Gdynia.

Po wojnie przez kilka lat można było bez przesiadek dojechać m.in. do Tczewa, a póżniej przez wiele lat (od 1961 r.) Lipusz był interesującą stacją, gdzie wczesnym rankiem łączono dwa składy pociągów pasażerskich (Chojnice - Lipusz - Kościerzyna - Gdynia i Bytów - Lipusz - Kościerzyna - Gdynia), prowadzone wagonami motorowymi SN61. Wieczorem, po przybyciu pociągu z Gdyni, analogicznie odbywało się dzielenie składu i po kilku minutach ze stacji odjeżdżały dwa pociągi motorowe - jeden do Chojnic, drugi do Bytowa. Tak więc przez kilka dziesięcioleci Bytów posiadał bezpośrednie połączenie z Gdynią.
Dodać jeszcze trzeba że kilka lat temu były już "zamachy" na ruch pasażerski Chojnice - Kościerzyna. Obecnie kilka razy dziennie linię przemierza autobus szynowy.
Ostatnio zmieniony przez Hamburger Sro 09 Wrz, 2009 10:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Hamburger 

Pomógł: 1 raz
Wysłany: Sro 09 Wrz, 2009 11:07   

Parę pamiątkowych fotek sprzed 11 lat.

Ol49-71, Lipusz 24.05.1998.jpg
Plik ściągnięto 17657 raz(y) 59,74 KB

Ol49-71 z poc. Costerina, Lipusz 24.05.1998.jpg
Plik ściągnięto 17657 raz(y) 46,65 KB

 
 
Hamburger 

Pomógł: 1 raz
Wysłany: Sro 09 Wrz, 2009 11:09   

I dwie fotografie sprzed 10 lat.

SM42-1081 + SM42-900 z pociagiem papieskim do Bytowa, 6.06.1999.jpg
Plik ściągnięto 10300 raz(y) 46,42 KB

Ol49-23 z poc. Costerina, w tyle pociag papieski do Bytowa, 6.06.1999.jpg
Plik ściągnięto 10300 raz(y) 50,31 KB

 
 
Hamburger 

Pomógł: 1 raz
Wysłany: Czw 10 Wrz, 2009 14:19   

Sprawdziłem w starych rozkładach jazdy - pociągi bezpośrednie Gdynia - Bytów - Gdynia kursowały tylko do 1974 r. Tak więc ten komfort nie trwał tak długo jak pierwotnie sądziłem....

rozklad jazdy 1973-4 (2).jpg
Plik ściągnięto 335 raz(y) 91,4 KB

rozklad jazdy 1973-4 (1).jpg
Plik ściągnięto 295 raz(y) 73,4 KB

 
 
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 06 Lut, 2011 21:59   

Pocztówka z obiegu 1912 roku.

Lippusch.jpg
Plik ściągnięto 280 raz(y) 83,91 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group